Αρχείο κατηγορίας Καλαβρυτινά και Κερτεζίτικα

Φαράγγι, Βουραϊκός, Οδοντωτός

Φαράγγι, Βουραϊκός, Οδοντωτός

Του Παναγιώτης Α. Μπούρδαλα*

Ι. ΟΙ ΠΛΗΜΥΡΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΟΤΟΜΟ ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ ΤΟΥ ΟΔΟΝΤΩΤΟΥ

   Τη χρονιά που πέρασε τέσσερα γεγονότα μεγάλης εμβέλειας συζητήθηκαν τόσο στα καφενεία, όσο και σε θεσμικό επίπεδο στην περιοχή μας.

   Τα συμβάντα εντός και εκτός ΟΠΕΚΕΠΕ και οι παραπλήσιες κινητοποιήσεις αγροτών, κτηνοτρόφων και μελισσοκόμων.

   Η πλημμύρα από τις φράουλες και μάλιστα σχετικά δίπλα στον Βουραϊκό, αλλά σίγουρα στο κλειστό οροπέδιό του.

   Οι πραγματικές πλημμύρες από τις συνεχόμενες βροχοπτώσεις, που εν τέλει γέμισαν με νερά τους υδροφόρους ορίζοντες, παρά τις πλημμύρες σε κομμάτια του αναδασμού.

   Και τέλος, το αργό στην αρχή, αλλά και το απότομο φρενάρισμα του ιστορικού οδοντωτού, που πλήττει εδώ κι ένα χρόνο εν μέρει και καίρια από τα μέσα Μαρτίου την τουριστική κίνηση στην πολίχνη των Καλαβρύτων.

   Όλα τα ζητήματα αυτά συμπλέκονται για το ψωμί, όχι μόνο στην πολίχνη, αλλά τουλάχιστον και στα κοντινά μεγαλοχώρια που ακόμα ανασαίνουν (Σκεπαστό, Κέρτεζη, κλπ).

  Στο άρθρο αυτό δεν θα τα αναλύσουμε ούτε όλα, ούτε πλήρως. Θα βγάλουμε όμως κάποιες όψεις του ζητήματος στην επιφάνεια, ώστε οι συζητήσεις μας, οι επιδιώξεις μας, οι αποφάσεις μας και εν τέλει οι κινητοποιήσεις μας να στοχεύσουν σωστά.

  Μάλιστα, εκτός από τις δύο κινητοποιήσεις που έγιναν για το τραινάκι, είχαμε και αξιόλογες εκδηλώσεις από τον νεαρό όμιλο «Φίλοι των Καλαβρύτων» – ΦΙΛΟΙ.ΚΑ. Όλες τις αγκάλιασε ο Δήμος μας, που σ’ αυτόν τον τομέα είναι και ευέλικτος και θετικός.

   Απ’ αυτές, θα σημειώσω ιδιαίτερα για το θέμα μας την εκδήλωση που έγινε αρχές Μαΐου (εσπερίδα, Σάββατο, 9 Μαΐου 2026) στο Πολύκεντρο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου. Θεωρώ αρκετά επιτυχημένη τη συνεργασία με τον παλαιό Ε.Ο.Σ. Καλαβρύτων, παρά το γεγονός ότι οι εισηγήσεις δεν δουλεύτηκαν στον «αργαλειό»…

   Στο άρθρο αυτό θα κάνουμε ένα βήμα σύνθεσης, με στοιχεία γεωλογικά – ιστορικά, θα δώσουμε κάποιες ακόμα ερμηνείες, αλλά θα καταθέσουμε και δυό προτάσεις, με φόντο το κοντινό μέλλον.

ΙΙ. Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΦΑΡΑΓΓΙΟΥ

   Κάποτε όλη η περιοχή, που τώρα αποτελεί το οροπέδιο του Βουραϊκού και τη στενή κοιλάδα του φαραγγιού μέχρις τις «Πόρτες», ήταν λίμνη. Ακόμη πιο παλαιά, όλη η Πελοπόννησος ήταν βυθισμένη στη θάλασσα… Ας δούμε λίγες αναφορές…

   Α. «…Λοιπόν, η Πελοπόννησος ούσα αρχαιότατα βυθός θαλάσσης ανέδυ εκ των κυμάτων περί το τέλος της αζωϊκής ή αρχαιολιθικής περιόδου και πάλιν περί τα μέσα της μεζοζωϊκής περιόδου διαβρωθείσα υπό των υδάτων έπαθε συνίζησιν και κατεβυθίσθη, τέλος δε κατά την τριτογενή περίοδον του καινοζωϊκού αιώνος ανέδυ και πάλιν τμηματικώς και δι’ ανιζήσεων εκ των υδάτων και ένεκα τούτου και πολλαχού των Καλαβρύτων και επί της κορυφής του Χελμού ευρίσκονται θαλασσίων οστράκων κελύφη.

   Κατά δε την αρχήν της τεταρτογενούς περιόδου, καθ’ ήν ενεφανίσθη και ο άνθρωπος, συνετρίβη  και απεσαθρώθη και το κεντρικόν της Πελοποννήσου οροπέδιον και εκ τούτου εγεννήθησαν τα υψίπεδα της Αρκαδίας και των Καλαβρύτων (πεδιάς Τριποτάμων – Παγκρατίου, πεδιάς Σουδενών, Καλαβρύτων , κλπ.) και αι λίμναι και δια των καταρρεόντων υδάτων αι φάραγγες και κοιλάδες.

   Εν τη επαρχία Καλαβρύτων εν μεν τοις όρεσι  και τοις πλείστοις των βουνών τανύν επικρατούσιν τα ασβεστολιθικά πετρώματα (εκ ασβεστολίθου  του Ωλονού ή ασβεστολίθου Τριπόλεως), εν τοις χαμηλοτέροις δ’ απλούνται ψαμμιτικά, κροκαλοπαγή και αργιλικά πετρώματα, προϊόντα αποσαθρώσεως παλαιοτέρων πετρωμάτων.

   Τα κροκαλοπαγή επικρατούσι κυρίως εκατέρωθεν του Ερασίνου και επί των περί το Μ. Σπήλαιον βουνών και περί την πηγήν του Λάδωνος π…».[1]

   Β. «…Οι ποταμοί, ως γνωστόν, και τα στάσιμα ύδατα αποτρώγουσι τα πετρώματα και ευρίσκοντες εμπόδια προς διέξοδον σχηματίζουσιν λίμνας και εν συν τω χρόνω ή κατατρώγουσι το ασθενέστερον και λεπτότερον πέτρωμα,, ίνα εύρωσι διέξοδον, και σχηματίζουσι καταβόθρας, δι’ ων εκφεύγει το ύδωρ υπογείως. Και των μεν καταρρακτών είναι δύο τουλάχιστον παραδείγματα εν τη επαρχία, τα εξής:

   1) Η ποταμία χώρα του Ερασίνου (από Συρμπανίου και Κερτέζης μέχρι της Ζαχλωρούς είχε σχηματισθή αρχικώς εις λίμνην, εν τη οποία εν τη τριτογενή γεωλογική περιόδω δι’ απαύστων προσχώσεων των ποταμών και των ρυάκων εσχηματίσθη νεογενές στρώμα και ενεκλείσθη το στρώμα του λιγνίτου, το εσχάτως αποκαλυφθέν εν τη θέσεις Ξυδιάς έξω και τέταρτον της ώρας προς τα ΝΔ της πολίχνης των Καλαβρύτων…

   Κατόπιν δ’ όμως το ύδωρ διέρρηξε το υπό το Μέγα Σπήλαιον σκληρόν πέτρωμα και σχηματίσαν καταρράκτην εξεχύθη προς τα κάτω και προς Β. της Ζαχλωρούς, εσχημάτισε τον Βουραϊκόν και μετέβαλλε την λίμνην εις την ποταμίαν κοιλάδα του Ερασίνου. 2)….».[2]

ΙΙΙ. ΒΟΥΡΑ, ΒΟΥΡΑΪΚΟΣ, ΟΡΟΠΕΔΙΟ ΒΟΥΡΑΪΚΟΥ

   «…Για να αναζητήσουμε λοιπόν ποιό μπορεί να είναι το οροπέδιο αυτό, καλύτερος οδηγός αποτελεί το γεωλογικό ανάγλυφο και οι αντίστοιχες ιστορικές πηγές. Βοηθητικά θα προσφύγουμε και στον Καλαβρυτινό ιστορικό Γεώργιο Παπανδρέου (1859-1940)…. Ισχυρίζεται λοιπόν ότι ‘’…στην αρχαιότητα ο ποταμός σχεδόν σε όλο του το μήκος, σε όσο δηλαδή βρισκόταν εντός της επικράτειας της Αρκαδικής πόλεως Κύναιθας, ονομαζόταν Ερασίνος, ενώ το κομμάτι του που διέσχιζε την περιοχή της αρχαίας πόλεως Βούρας και μέχρι τη θάλασσα, δηλ. ο κάτω ρους στην περιοχή της Αιγιάλειας, ονομαζόταν Βουραϊκός...’’.

   Να δούμε συμπληρωματικά λίγα στοιχεία για τις αρχαίες πόλεις της Αχαΐας, την «Βούρα» και την «Κύναιθα». Στην Wikipedia (2018) θεωρείται -και αυτή είναι και η ιστορική προφορική πεποίθηση- ότι η ‘’…Βούρα (Βοῦρα) ήταν αρχαία πόλη στην Αχαΐα. Ιδρύθηκε από τους Ίωνες και ήταν μέλος της Ιωνικής Δωδεκάπολης ή Κοινό των Αχαιών και αργότερα της Αχαϊκής Συμπολιτείας. Απείχε 40 στάδια (7,2 χλμ) από την θάλασσα. Η πόλη πήρε το όνομα της από την Βούρα η οποία ήταν κόρη της Ελίκης και του Ίωνα. Κοντά στην Βούρα και στις όχθες του Βουραϊκού ποταμού υπήρχε, σε σπήλαιο, μαντείο όπου λατρευόταν ο Ηρακλής και υπήρχε και το άγαλμα του...’’.

   Ομοίως κάπου στο οροπέδιο των Καλαβρύτων (αλλά χωρίς συμφωνία για τον ακριβή τόπο της) υπήρξε η αρχαία πόλη Κύναιθα». Στην Wikipedia (2018) διαβάζουμε: ‘’…Η Κύναιθα ή Κυναίθη ήταν αρχαία πόλη – κράτος της Αρκαδίας, που βρισκόταν κοντά στα σημερινά Καλά-βρυτα και σήμερα ανήκει διοικητικά στην Αχαΐα’’…

   Συμπερασματικά καταλήγω στην εξής υπόθεση: Το οροπέδιο των Καλαβρύτων, που εκτείνεται από το στενό άνοιγμα ενός μέτρου στο φαράγγι του Βουραϊκού ανατολικά της Ζαχλωρούς και φθάνει μέχρι τον Πριόλιθο και την Κέρτεζη, ήταν στην προομηρική αρχαιότητα λίμνη λόγω των πολλών νερών της περιοχής πάνω σε ασβεστολιθικά υλικά… Η Κέρτεζη συνεισέφερε λόγω των πολλών μεγάλων και μικρών πηγών της το μεγαλύτερο ποσοστό υδάτων…

   Σε κάποια γεωλογική φάση άνοιξε οπή στο στενό φαράγγι, οπότε δημιουργήθηκε ο αρχικός Βουραϊκός ποταμός, βόρεια του ανοίγματος, αφού έπαιρνε νερά από την καλαβρυτινή «χούφτα» – λίμνη. Έτσι εξηγείται το όνομα που του δόθηκε για το βόρειο τμήμα του κοντά στη θάλασσα και στην αρχαία πόλη Βούρα. Αργότερα το άνοιγμα μεγάλωσε, άδειασε η λίμνη – «χούφτα» και έμειναν κάποιοι βάλτοι – έλη…

   Κατόπιν στην προομηρική αρχαιότητα κτίστηκε σε κατάλληλη πλαγιά του οροπεδίου και η πόλη Κύναιθα…».[3]

ΙV. Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΒΟΥΡΑΪΚΟΣ

   «…Ο Βουραϊκός ποταμός έχει κατεύθυνση προς το βορρά και εκβάλλει δυτικά του Διακοπτού, στα βορειοανατολικά της Αχαΐας. Το μήκος του είναι περίπου 40 χλμ (θάλασσα Διακοπτού έως το κέντρο της Κέρτεζης). Επτά χλμ νοτιοδυτικά των Καλαβρύτων έχουμε τη συνάντηση του πριολιθιώτικου (συρμπανέϊκου) παραπόταμου με τον κερτεζίτικο Βουραϊκό (Ερασίνο). Ο πριολιθιώτικος φέρνει νερά κυρίως τον Χειμώνα, από την περιοχή του Λαγοβουνίου και του Πριόλιθου. Σε ετήσια όμως βάση οι απαρχές του Βουραϊκού βρίσκονται στην Κέρτεζη, βορειοδυτικά της συνάντησης με τον λαγοβουνιώτικο – πριολιθιώτικο παραπόταμο, νότια από τα «Ρεμπίσια» της Κέρτεζης…

   Ο σύγχρονος λοιπόν Βουραϊκός (υπάρχει και ο … αρχαίος), ένα χλμ νότια της εκβολής του, συναντιέται με τον ξακουστό Οδοντωτό (σιδηρόδρομο) και έκτοτε η πορεία τους είναι παράλληλη και πλεκόμενη μέχρι περίπου την στάση του χωριού Κερπινής.

   Από τη στάση στα Νιάματα μάλιστα και μέχρι την Ζαχλωρού (περιοχή Μεγάλου Σπηλαίου),  η παρέα τους σημαδεύεται και από το στενό περίφημο ομώνυμο Φαράγγι με τις παλιές μεταλλικές σιδηροδρομικές γέφυρες και τα τούνελ που άνοιξαν με φουρνέλα, βαριοπούλες και κασμάδες τα εργατικά χέρια στο τέλος του 19ου αι..

   Το Φαράγγι κάτω από το Μέγα Σπήλαιο ανοίγει, όμως το κοινό ταξίδι Βουραϊκού και Οδοντωτού έχει πολύ κοινό δρόμο ακόμα μέχρι την στάση της Κερπινής. Σήμερα αποτελεί το ξακουστό «Φαράγγι του Βουραϊκού» μήκους 20 χλμ., προστατευόμενο από την Natura 2000 (Οδηγία 92/43/ΕΟΚ).

   Για την ονομασία και την ιστορία της ονομασίας του ποταμού έχουν γραφεί πολλά κατά καιρούς. Η κοινή όμως συνισταμένη συγκλίνει στην ετυμολογική ονομασία του από την αρχαιοελληνική λέξη «βούρα», δωρικής προέλευσης.

   Κατά το ετυμολογικό λεξικό του «Δημητράκου» «βούρα» σημαίνει «χούφτα», δηλαδή «το κοίλον της παλάμης» (σελ. 316, ΝΕΟΝ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΚΟΝ ΛΕΧΙΚΟΝ Δημητρίου Β. Δημητράκου, εκδ. ΓΙΟΒΑΝΗΣ, Γ έκδοση, 1970). Η έννοια αυτή οδηγεί σε προέλευση νερών από κλειστό οροπέδιο με νερά. Πιθανά η λέξη αυτή να έδωσε και την λέξη  «βούρ-κος», δηλαδή βάλτος με στάσιμα λιμνάζοντα νερά (σελ. 201, ΛΕΞΙΚΟ για το σχολείο, Γ. Μπαμπινιώτη, Κέντρο λεξικολογίας, 2004). Παραλλαγές της λέξης «βούρ-κος» είναι τα «βούρ-κα» και τα «βούλ-κα» (σελ. 155, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ, ΤΕΓΟΠΟΥΛΟΣ-ΦΥΤΡΑΚΗΣ, έκδ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 1993)».[4]

   Πλέον και ήδη πριν τα μέσα του 20ου αι. το Καλαβρυτινό ποτάμι ενιαία ονομάζεται Βουραϊκός και το δικό του όνομα πήρε το οροπέδιο. Έτσι ονομάζεται από τους αυτοδιοικητικούς θεσμούς κι έτσι αναφέρθηκε από τους επιστήμονες στην εσπερίδα στις 9 Μαΐου.

   Μόνο που η αρχαία Κύναιθα είχε μια σχέση με την Βούρα, τουλάχιστον γεωλογικής και αρδευτικής διάστασης, ενώ από το 1896 μέχρι τις μέρες μας, το φαράγγι, ο ενιαίος Βουραϊκός και ο οδοντωτός συνδέουν το Διακοπτό με τα Καλάβρυτα… Το αν αυτή η σχέση θα μείνει ακλόνητη θα το δείξουν οι συλλογικοί αγώνες και η απαραίτητη σοφία…

V. Η ΕΣΠΕΡΙΔΑ ΣΤΙΣ 9 ΜΑΪΟΥ 2026 ΣΤΑ ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ

   Από τις εισηγήσεις και την εκδήλωση κρατώ κάποια στοιχεία στη μνήμη μου: α) Το υψόμετρο στο κυρίως οροπέδιο και ειδικά στην περιοχή του αναδασμού έχει σταθεροποιηθεί κοντά στα 700μ, αλλά και δημιουργεί ακόμα μια μίνι λεκάνη/χούφτα για τα πολλά νερά. Έτσι ο ποταμός δεν έχει τη δυνατότητα, όσο κι αν σκαφτεί, να τα οδηγήσει χωρίς περιφερειακές πλημμύρες μέσα στο φαράγγι, μετά τη στάση Κερπινής.

  Οι Ιτιές και τα Πλατάνια στις άκρες είναι χρήσιμα γιατί, αφενός συγκρατούν τις όχθες του και αφετέρου δεν επιτρέπουν να αναπτυχθούν καλάμια, τα οποία και εμποδίζουν τη ροή του νερού και δεν ξεριζώνονται… Μόνο οι Ιτιές στο μέσον της κοίτης πρέπει να απομακρυνθούν.

   β) Έπεσαν επίσης δυο καλές ακόμα προτάσεις. Η δημιουργία στα δυτικά μικρών φραγμάτων και η δημιουργία στο οροπέδιο μελετημένων πλημμυρικών ζωνών.

   γ) Η συζήτηση για τη ρύπανση από τα λιπάσματα και φυτοφάρμακα της μονοκαλλιέργειας της φράουλας, απλά άνοιξε, αλλά νομίζω πρέπει να αποτελέσει θέμα μιας επόμενης εκδήλωσης σε σχέση με το πρότυπο της πολυκαλλιέργειας που χάθηκε ήδη από τη δεκαετία του 1990.

   δ) Η συζήτηση για την ιστορία, αλλά και το μέλλον του οδοντωτού άνοιξε περισσότερο. Σχετίστηκε λίγο με τις φωτιές στα πρανή, που ήδη αυτό-ανανεώθηκαν από αυτοφυή δεντρύλλια, αλλά και σχετίστηκε με την ιστορία των 130 ετών χωρίς ατυχήματα, αλλά λιγότερο ακούμπησε την αιτία. Και η αιτία έχει να κάνει με το πρότυπο του νεοφιλελευθερισμού, τις αρπαχτές της μεγαλύτερης μερίδας των μεγάλων ιδιοκτητών, με το ρόλο των μνημονίων, αλλά και το πως συμπεριφέρονται μετά τις αρπαχτές οι ιδιώτες ιδιοκτήτες στα δημόσια αγαθά, όπως το τρένο στο δυτικό κόσμο.

   Όσον αφορά τα του Βουραϊκού μέσα στο οροπέδιο, ακούστηκαν από τους ειδικούς καλές αναλύσεις, αλλά την λύση της απαλλοτρίωσης παραποτάμιων ιδιοκτησιών δεν θεωρώ ότι μπορούν να γίνουν άμεσα, αφού έχουν μόνο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

   Θεωρώ πιο βιώσιμες, αν προσεχθεί η πρόταση των ειδικών, η μέθοδος συγκράτησης μεγάλου όγκου νερού από μικρού μεγέθους φράγματα στα σημεία που ξεκινούν οι μεγάλες ποσότητες νερού. Τα φράγματα αυτά, μπορούν να παίξουν και το ρόλο άρδευσης για τις χρονιές ή περιόδους λίγων χιονοπτώσεων ή βροχοπτώσεων και παράλληλα, θα κάνουν άλλες δύο προσφορές.

   α) Θα γεμίζουν τον υδροφόρο ορίζοντα ο οποίος εξαντλείται σε τέτοιες περιόδους λόγω των οργανωμένων γεωτρήσεων.

   β) Θα μπορεί με μια επέκταση της μελέτης να αρδεύονται οι κήποι και να εξοικονομείται νερό ύδρευσης. Το πρότυπο αυτό υπάρχει στην περιοχή Κολυμπαρίου των Χανίων.

   Χωρίς να είμαι ειδικός, μια πρόταση μπορεί να γίνει στη χαράδρα του Λίθου της Κέρτεζης, η οποία την μη αρδεύσιμη περίοδο κουβαλά μεγάλες ποσότητες νερού από τη Νερομάννα. Τη δεκαετία μάλιστα του 1960, νομίζω με απόφαση του δασαρχείου κτίστηκαν δύο αναχώματα τα οποία μείωσαν την ταχύτητα του νερού, αλλά όχι όμως την συγκράτησή του.

VΙ. ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΟΔΟΝΤΩΤΟΥ

   Συνέβησαν δύο γεγονότα που συνεχώς στριφογυρίζουν στο μυαλό μου. Το πρώτο είναι η προφορική διαβεβαίωση του νυν Πθ, που αναπαράχθηκε από τη δημοτική αρχή, αλλά και τοπικά μέσα ενημέρωσης, ότι σχεδιάζεται να φτάσει ο οδοντωτός πρώτα στην Αγία Λαύρα. Και μάλιστα άρχισε να αιωρείται ότι στη συνέχεια θα καταλήξει στη βάση του χιονοδρομικού…

   Ήλθε όμως και το σχετικά αναμενόμενο συλλογικό τραύμα στα Τέμπη με 59 νεκρούς και άλλους τραυματίες, το οποίο όμως δεν το άφησαν οι συγγενείς τους να περάσει στη λήθη, αλλά αντίθετα τρόμαξαν πολλούς εκεί ψηλά.

   Στις συζητήσεις αυτές ποτέ δεν τέθηκε το ιδιοκτησιακό καθεστώς, ποτέ δεν συζητήθηκε η πολιτική στα τρένα στην Ελλάδα, ούτε φυσικά τονίστηκε τότε όσο έπρεπε το ζήτημα της τριπλής συντήρησης για τον κερδοφόρο, αλλά και επιδοτούμενο από τον κρατικό κορβανά οδοντωτό.

   α) Η συντήρηση των βαγονιών, η αγορά και ενός επί πλέον αναπληρωματικού και φυσικά το αναγκαίο εκπαιδευμένο προσωπικό.

   β) Η συντήρηση των γραμμών, οι οποίες κατά κανόνα κουβαλάνε 130 χρόνια λειτουργίας στην πλάτης τους μέσα σε δύσκολες καιρικές συνθήκες.

   γ) Η ασφάλεια στον περιβάλλοντα χώρο, όπως π.χ. την έθεσε ο πρόεδρος του ΤΕΕ στην εσπερίδα.

   Επίσης δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι μπήκε απότομο φρένο με δελτίο τύπου και μάλιστα δυο μέρες μετά τις θεσμικές εκδηλώσεις για τα 130 χρόνια στις 10 Μαρτίου του 2026! Επίσης δεν θεωρώ ότι μετά από τότε έχει εξαφανιστεί ο Περιφερειάρχης από τις κινητοποιήσεις (ήταν όμως τον Νοέμβριο, γιατί μάλλον δεν «ήξερε καλά» τι θα συμβεί…), αλλά και πολλοί εκλεγμένοι στο Δήμο Καλαβρύτων.

    Ευτυχώς για τα Καλάβρυτα η ζωντανή λειτουργία της Επιτροπής Πρωτοβουλίας και κάποιων θεσμικών και μη Καλαβρυτινών δεν θα επιτρέψουν να μείνουμε μόνο σε ανταλλαγές επιστολών…

   Η συζήτηση όμως οφείλει να ανοιχτεί που να αγγίξει ακόμη και το ιδιοκτησιακό καθεστώς, να ερμηνεύσει την ΤΙΝΑ του νεοφιλελευθερισμού και για τα τρένα ως δημόσιο αγαθό και ταυτόχρονα προσεχθεί από τώρα κατά τις συζητήσεις και διεκδικήσεις η όποια εναλλακτική λύση ετοιμάζεται από πολύ ψηλά…

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: 1η Δημοσίευση: ΩΡΑ ΤΩΝ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ, φ. 101, ΜΑΪΟΣ 2026, σελ. 28-29.

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ

[1] ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΔΦ, ΚΑΛΑΒΡΥΤΙΝΗ ΕΠΕΤΗΡΙΣ 1906, σελ. 322-323.

[2] ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΔΦ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ 1928, σελ. 145.

[3] ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Α. ΜΠΟΥΡΔΑΛΑΣ, ΤΑ ΒΟΥΝΑ ΤΩΝ ΒΟΥΝΩΝ ΚΑΙ Η ΚΕΡΤΕΖΗ, εκδ. Αρμός 2018, σελ. 74-75.

[4] ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Α. ΜΠΟΥΡΔΑΛΑΣ, ΤΑ ΒΟΥΝΑ ΤΩΝ ΒΟΥΝΩΝ ΚΑΙ Η ΚΕΡΤΕΖΗ, ό.π., σελ. 73-74.

Τρία Καλαβρυτινά μοναστήρια στην καρδιά του 1821

Τρία Καλαβρυτινά μοναστήρια στην καρδιά του 1821

(Η εκτενής εισήγησή μου στις 21 Μαρτίου στα Καλάβρυτα)

Του Παναγιώτη Α. Μπούρδαλα

Ι. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ

   Στα όρια του οροπεδίου του Βουραϊκού υπήρχαν ακριβώς μετά την επανάσταση του 1821 12 μοναστήρια. Από την επίθεση στα μοναστήρια που έκανε η Αντιβασιλεία στις 7.10.1833 (ανδρικά), 9.3.1934 (γυναικεία) και 8.5.1934 (απαγόρευση δωρεών), έμειναν τα επτά ανδρικά.[1] Ανάμεσά τους έμειναν ισχυρά τρία μεγάλα, όχι το ίδιο ξακουστά και τα τρία.

   Τα τρία μοναστήρια δημιουργούν στο χάρτη ένα νοητό ευθύγραμμο τμήμα, όπου ανάμεσά τους είναι τα Καλάβρυτα, από ΒΔ προς ΝΔ: Μ. Σπ. – Καλ/τα – Αγ. Λαύρα. – Αγ. Θεόδωροι. Οι δρόμοι πρόσβασης μέχρι το 1900 περίπου δεν είχαν καμία άμεση σχέση με τους σημερινούς. Ήταν αρχαίοι που απέφευγαν βάλτους, απότομα ανεβάσματα, ενώ διάλεγαν πρόποδες βουνών και διάσελα, όσο γίνονται πιο χαμηλά

ΙΙ. ΤΕΣΣΕΡΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΟΥΣ

Συνέχεια

Δυό βιβλία που δένουν μια ριζοσπαστική Θεολογία με μια ριζοσπαστική κοινωνικοπολιτική κριτική ως δώρο

Δυό βιβλία που δένουν μια ριζοσπαστική Θεολογία με μια ριζοσπαστική κοινωνικοπολιτική κριτική ως δώρο

Σύναξη 177, 2026, ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Παγκόσμιος Νότος

Του Νίκου Α. Κουραμπή*

   Παναγιώτης Α. Μπούρδαλας, Στα ίχνη του συλλογικού ανθρώπου – 55 σημαδούρες κοινωνικής και υπαρκτικής θε-ανθρωπολογίας, Αθήνα, Αρμός, 2019, σ. 382 [Α]

   Παναγιώτης Α. Μπούρδαλας, Από την αχαϊκή γη έως του κόσμου τα πέρατα – για μια απελευθερωτική θε-ανθρωπολογία: υποδείγματα, θραύσματα, Μεγάλη Σύνοδος 2016, «3η Ρώμη», πρόλογος Θανάσης Ν. Παπαθανασίου, Αθήνα, Αρμός, 2022, σ. 565 [Β]

   Τα δύο αυτά βιβλία [Α και Β] ανήκουν στο ρεύμα της ελληνικής-δημοκρατικής λαϊκής Ορθοδοξίας που αγαπά τον πολιτισμό, την τέχνη και τις επιστήμες του ανθρώπου και αγωνίζεται για κοινωνική δικαιοσύνη ενώ δεν φοβάται την χριστιανική αυτοκριτική.

   Ο Παναγιώτης Μπούρδαλας είναι Θεολόγος και επιστήμονας (φυσικός) και τιμά τη σχέση επιστήμης – θρησκείας, πίστης – γνώσης μακριά από τα συνήθη ιδεολογήματα, κάτι που εύκολα και ουσιαστικά αποδεικνύεται από τα βιβλία του – γι’ αυτό βάζει και ποιήματά του ανάμεσα στα κείμενά του, ώστε να συνδέονται όλοι οι κόσμοι. Τα βιβλία του τολμούν να είναι μια αυτοαποκάλυψη, νους και αισθήματα ταυτόχρονα μακράν συναισθηματισμών, η δουλειά του Παναγιώτη «θα μείνει» γιατί είναι μια προσωπική αλλά έντιμη καταγραφή των τελευταίων 50 χρόνων, μια πνευματική περιουσία που αποκτήθηκε με στοχασμό και ακτιβισμό. Τα λόγια του ρέουν σαν τα νερά της Κέρτεζης Καλαβρύτων, της πατρίδας του, και η θε-ανθρωπολογία του ιλαρού κόπου του ως αγίασμα – γήϊνο και θεϊκό συμπλέουν, χώμα και ουρανός. Ο όρος του «θε-ανθρωπολογία» εκφράζει συνοπτικά τη περίφημη -αλλά αγνοημένη- συνεργασία Θεού και Ανθρώπου, που στέκει δυναμικά και αποφασιστικά απέναντι σε κάθε Απόλυτο Θεό και τον ολοκληρωτισμό που εκπροσωπεί με τους αδιάφανους εκπροσώπους του επί γης.

   Αγαπάει ελεύθερα τους ανθρώπους του και τους παρουσιάζει χωρίς να τους ειδωλοποιεί «αγιογραφώντας» τους, έτσι απλά, είναι οι άνθρωποί του και ο τόπος του που υποστασιάζουν το σύμπαν, και είναι ευγνώμων με μη ψυχολογικά αλλά και πηγαία αισθήματα. Πρόσκληση στον αναγνώστη να κάνει το ίδιο αποφασιστικό βήμα και να μη βαριέται ως δήθεν συνηθισμένους και βαρετούς τους ανθρώπους του και τον τόπο του, να περπατήσει την δικιά του περπατησιά όπως ο Παναγιώτης που συγκινεί χωρίς να επιβάλλεται. Ο έρωτας του συγκεκριμένου είναι έρωτας του οικουμενικού. Πατριωτισμός και κοινωνισμός και θρησκευτικές ενοράσεις ταυτόχρονα και αλληλοϋποστηριζόμενα.

   Τα δυό βιβλία δένουν μια ριζοσπαστική Θεολογία με μια ριζοσπαστική κοινωνικοπολιτική κριτική ως δώρο για τον καθημερινό αλλά σκεπτόμενο άνθρωπο και πολίτη που δεν είναι απαραίτητα «θρησκευόμενος». Και τα δύο βιβλία ανακεφαλαιώνονται στο ότι η αγάπη είναι και πολιτική πράξη. Ο αστείρευτος πλούτος των χρήσιμων πληροφοριών ανταμοίβει εκείνον που θα θελήσει να αναμετρηθεί με την οργανωμένη και βιωμένη και χωνεμένη γνώση που παρέχεται ως μπούσουλας για τις δικές του αναζητήσεις. Με τα δικά του λόγια «ο τριαδικά συλλογικός άνθρωπος, ο θε-ανθρωπολογικά ευχαριστιακός – αλληλέγγυος – υπαρκτικός/νηπτικός τρόπος αντίληψης, πίστης και πρακτικής αποτελεί έναν αντίποδα, τόσο στην ισοπεδωτική αμφισβήτηση, όσο και στ’ ανταγωνιστικά άτομα ή στις «συντεχνίες» τους. Ταυτόχρονα αυτός ο τρόπος ύπαρξης μπορεί να γονιμοποιήσει τα «ουτοπικά» κινήματα, ξεπερνώντας την αντίληψη του ανθρώπου ως «συμπαγών μαζών», εισάγοντας μια αντανάκλαση της αγιοτριαδολογικής θε-ανθρωπολογίας στο χώρο της εκκλησιολογίας και άρα της κοινωνίας» [Α 14].

   Ας επιλέξουμε μερικά διαμαντάκια στο σημείο αυτό: «αυτού του νεκρού ιδεολογήματος του «ελληνοχριστιανισμού», του νόθου κράματος «πίστης και εξουσίας»» [Α 146] / «…το αδιέξοδο κάθε αποτυχημένου δοσίματος στον άλλο (πορνεία)…» [Α121] / «το Πνεύμα το Άγιο αγνοείται στην «κατοικία» Του, μέσα ή δίπλα στις καρδιές που πάλλονται. Ο Θεάνθρωπος Χριστός ή γίνεται πολιτικός επαναστάτης ή φιλόσοφος της σχολής των Εσσαίων ή ηθικός δάσκαλος ή περίεργος εξωγήϊνος … Οι άνθρωποι αποφασίζουμε να παραμένουμε ζώα-κτήνη. Αρκεί να χωρισθούμε σε συνομοταξίες, ανάλογα με το τι κατασπαράσσουμε κάθε φορά…» [Α163] / «(για τον Μέγα Βασίλειο) ο Μωυσής πρώτα πήρε την κοσμική σοφία στην Αίγυπτο και κατόπιν μπήκε «στα θεολογικά».» [Β129] / «ο λεγόμενος «ορθόδοξος φονταμενταλισμός», που ως καρκίνωμα σιγοτρώει το κορμί της Ορθόδοξης Εκκλησίας, στο τέλος θα νικηθεί και θα ‘ξωπεταχτεί, όπως και τόσα άλλα καρκινώματα στην εκκλησιαστική ιστορία. Είναι συνδεδεμένος ιδεολογικά με τον αμερικάνικο «προτεσταντικό φονταμενταλισμό» και τα «νεοφασιστικά ακροδεξιά μορφώματα», κυρίως του δυτικού κόσμου» [Β 142]

   Η ομίχλη των παραεκκλησιαστικών οργανώσεων-σεκτών διαλύεται [Β 446-452], απλοί παπάδες του λαού μας [Β 46-123] είναι φωτεινά πρότυπα προς μίμησιν και όχι οι αυταρχικές σκιές του γεροντισμού. Ο συγγραφέας μας δεν φείδεται θάρρους γιατί δεν υστερεί σε γνώση και αισθήματα για να εξηγήσει ακανθώδη ζητήματα που αναφέρονται στα περιεχόμενα των βιβλίων.

   Εύχομαι σε μελλοντική του δουλειά ο συγγραφέας της θε-ανθρωπολογίας, αλλά και εκκλησιοκεντρικότητας (π.χ. Α 23-146 όπου πραγματώνεται ο διάλογος της εορτολογικής Ορθοδοξίας με το σύγχρονο κόσμο), να αναμετρηθεί με την πρόσκληση για έναν πνευματολογικό χριστιανισμό απελευθερωμένο από τη θρησκευτικότητα όπως θυμάμαι να τον προτείνει ο μοναχός Μιχαήλ (Χατζηαντωνίου): «Ο Θεός τις έσχατες μέρες θ’ απλώσει το πνεύμα Του κι εκτός της επίσημης εκκλησιαστικής δομής. Απλοί άνθρωποι θα μπορούν να λένε ουράνια πράγματα κλπ». Ή, μήπως, καλό θα ήταν να διάγουμε το βίο μας με ευφρόσυνη ταπεινότητα μεταξύ των δύο διαλεκτικά; Αλλά σίγουρα να σταματήσει η άζωη ρηχότητα που διατείνεται ότι «άλλο άγιος» και «άλλο καλός» άνθρωπος η οποία μόνο συγχυσμένες φρένες και δόλιες συμπεριφορές και ανέραστους ανθρώπους κατασκευάζει, με τελική και ουσιαστική λύση τον χριστιανικό ανθρωπισμό που αναδεικνύει ποικιλοτρόπως ο συγγραφέας μας.

   Τα βιβλία αυτά είναι μοιραίο να μην διαβαστούν «από τους πολλούς» γιατί η ανθρώπινη μάζα αρέσκεται σε φανταχτερές ψευδαισθήσεις και φοβάται να ζήσει απλά ενώ δεν συμφέρει κανέναν σήμερα η ισορροπία τους που απλόχερα προσφέρουν, οι φαντασιώσεις κερδίζουν φαινομενικά το παιχνίδι έναντι της πραγματικότητας με τις πραγματικές της ανάγκες, εν τέλει, επιλέγουμε συνειδητά τα κραυγαλέα ονόματα και τις φευγαλέες εντυπώσεις. Διαβάζοντάς τα είσαι σε μια ανοδική πορεία και περπατάς σταθερά με το δικό σου βηματισμό κι ας είναι η ζωή του συγγραφέα ο δρόμος. Υπάρχουν πολλοί που ξέρουν τους νόμους της ζωής – αλλά για να επαίρονται και να κομπάζουν, όχι για να τη ζουν. Ο συγγραφέας μας απλά αλλά και αδρά μας λέει «εγώ έζησα τη ζωή μου και συνεχίζω να ζω τη ζωή μου».

   Αν αντέξει ο αναγνώστης αυτήν την γλυκιά υποσυνείδητη πρόσκληση να ζήσει και εκείνος τη δική του ζωή το παιχνίδι κερδήθηκε και η ευγνωμοσύνη λάμπει. Εγώ έγραψα γι’ αυτά τα βιβλία από διάθεση να τα γνωστοποιήσω σε δυό-τρεις. Δεν έμεινα ευχαριστημένος με τη βιβλιοπαρουσίαση αυτή, εγώ όμως κέρδισα σε σκέψη και αισθήματα αφουγκραζόμενος τον Παναγιώτη Μπούρδαλα. Ευχαριστώ και καλοτάξιδα!

   * Ο Νίκος Α. Κουραμπής είναι Θεολόγος Εκπαιδευτικός, Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας Παντείου Πανεπιστημίου

   Σημείωση: Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ΣΥΝΑΞΗ 177 (2026), σελ. 98-100 [Ιανουάριος-Μάρτιος 2026 / ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Παγκόσμιος Νότος].

Καλαβρυτοχώρια: Συγγραφικός και επιστημονικός οργασμός!

Καλαβρυτοχώρια: Συγγραφικός και επιστημονικός οργασμός!

Του Παναγιώτη Α. Μπούρδαλα*

Ι. ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΕΣ

      Βεβαίως μαζί με το «κρασί» (πολιτισμός) θέλουμε και «ψωμί» (επιβίωση). Κι αυτή η υπόθεση του ψωμιού περνάει από σαράντα κύματα, πάλι στην εποχή μας. Και θα παλέψουμε, ο καθείς με τα όπλα του, αλλά και μαζί. Δεν θ’ αφήσουμε όμως τη ζωή χωρίς κρασί… και γι αυτό θα μιλήσουμε στο άρθρο αυτή τη φορά.

   Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια συγγραφική έκρηξη, όσον αφορά τα Καλάβρυτα ως έδρα, αλλά και τα Καλαβρυτοχώρια.  Νομίζω ότι έχει τρεις διαστάσεις. Αρθρογραφία, προσωπικά συγγραφικά έργα και συμμετοχή σε συλλογικούς τόμους. Ας προσθέσουμε και τ’ άλλα είδη τέχνης, όπως π.χ. τα ντοκιμαντέρ, θεατρικά, εκθέσεις φωτογραφίας, κλπ, τότε πρόκειται για πολύ πλούσιο υλικό.

   Από τη μία στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο δημοσιεύονται έρευνες, άρθρα επιστημονικά ή απόψεις, τοπικού ή και γενικότερου ενδιαφέροντος. Υπάρχουν σταθεροί αρθρογράφοι και ερευνητές αρκετοί και αρκετές ή περιστασιακοί. Μένουν μόνιμα, για πολύ στην περιοχή ή όχι. Δεν έχει και μεγάλη σημασία για το έργο τους. Είναι τόσο το πλήθος που π.χ. προτάθηκε στην λογοτεχνική συνάντηση (25.01.2026) που έγινε στο Πολύκεντρο πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου ότι σχεδιάζεται η συλλογή τους και έκδοσή τους σε έναν ή περισσότερους τόμους, από τον επικεφαλής της ΩΡΑΣ των Καλαβρύτων και της αντίστοιχης ιστοσελίδας.

Συνέχεια

Η ΜΑΥΡΗ ΗΜΕΡΑ ΣΤΙΣ 10 ΔΕΚΕΜΒΡΗ 1943…

Η ΜΑΥΡΗ ΗΜΕΡΑ ΣΤΙΣ 10 ΔΕΚΕΜΒΡΗ 1943…

Μνημείο των πέντε εκτελεσθέντων στον Αυχένα Πριολίθου στις 10 Δεκεμβρίου 1943 από τους γερμανούς ναζί

Ομιλία του Παναγιώτη Α. Μπούρδαλα*

   κ. Δήμαρχε Καλαβρύτων, κ. κ. υπόλοιποι εκπρόσωποι της τοπικής Αυτοδιοίκησης,   κ κ εκπρόσωποι Φορέων της περιοχής, κ. κ. εκπρόσωποι των Αρχών, αιδεσιμότατοι αντιπρόσωποι της τοπικής Εκκλησίας, αγαπητοί άνθρωποι της τίμιας  μνήμης…

    Στο ιστορικό αυτό πανάρχαιο πέρασμα, που ενώνει την παλιά Αρκαδία με το οροπέδιο του σύγχρονου Βουραϊκού, όπου δέσποζε η αρχαία λίμνη Βούρα, πριν κτιστεί η αρχαία Κύναιθα, εδώ και λίγες δεκαετίες στήθηκε αυτό το μνημείο έντιμης μνήμης και τιμής.

   Δεν είναι βέβαια σε αριθμό μεγάλη αυτή η πενταπλή εν ψυχρώ εκτέλεση, όπως οι πολύ περισσότερες εκτελέσεις στον μαρτυρικό κατάλογο των χωριών των Καλαβρύτων, σχεδόν κάθε μέρα στα τέλη του 1943. Και φυσικά πολύ δύσκολη καθίσταται η σύγκριση με την πόλη των Καλαβρύτων.

Συνέχεια

Τα πανηγύρια της Ελλάδας… με ολίγη Κέρτεζη!

Τα πανηγύρια της Ελλάδας… με ολίγη Κέρτεζη!

Του Παναγιώτη Α. Μπούρδαλα*

Α΄ ΜΕΡΟΣ

Ι. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ

   Φέτος, αρχές Αυγούστου, είχαμε την τεράστια πυρκαγιά που μπήκε και στα σωθικά της Πάτρας. Οι καταστροφές είναι ανυπολόγιστες όχι μόνο σε κτίρια, αλλά και σε στάνες, ελιές και αμπέλια. Ανυπολόγιστη είναι η θλίψη των κατοίκων και παραγωγών, ο φόβος παραμένει από τότε για τον κίνδυνο ακόμη μεγαλύτερης επέκτασης, η αγωνία και τις ανθυγιεινές οσμές από τα καυσαέρια στον τόπο ταφής σκουπιδιών (Ξερόλακκα), η οργή για τα μειωμένα μέσα του κράτους δεν έχει σταματήσει. Τα συναισθήματα είναι πολλά για την έλλειψη οργάνωσης, τόσο για την πρόληψη (πέραν του 112) και την κατάσβεση, όσο και για τις αποζημιώσεις και ειδικά τις αποκαταστάσεις που δεν έρχονται ακόμα…

   Την περίοδο εκείνη κορυφώνονται τα πανηγύρια με αφορμή διάφορες εορτές ή μη, αλλά και πολλές εκδηλώσεις που διοργανώνονται από Δήμους, Κοινότητες ή πολιτιστικούς συλλόγους (15 Αυγούστου). Αυτό συνέβη και στους γεμάτους για λίγο καιρό οικισμούς της πρώην επαρχίας των Καλαβρύτων.

   Στην Κέρτεζη, με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, αποφασίστηκε η διοργάνωση εκδήλωσης υπό τύπον πανηγυριού, το βράδυ της παραμονής της εορτής της Κοίμησης της Παναγίας. Μια διοργάνωση όπου ο Δήμος πλήρωσε τα όργανα, αλλά την διοργάνωσε κατά τα άλλα διπλανό καφεστιατόριο.

   Αρχικά υπήρξε άρθρο του δημοσιογράφου (και θεολόγου) Νίκου Κυριαζή[1] στον ιστότοπο που διατηρεί, ενώ δυο μέρες πριν το πανηγύρι ανέβηκε και δικό μου σχόλιο, αρχικά στη σελίδα μου στο φ/β και την επομένη στον εν λόγω ιστότοπο.[2]

   Ο γνωστός αυτός δημοσιογράφος έδωσε βάρος κυρίως στο γεγονός ότι στις αφίσες που κυκλοφόρησαν (δεν υπήρχε υπογραφή) αναφερόταν ως «θρησκευτικό πανηγύρι». Με αφορμή αυτό επέμεινε ότι δεν μπορεί σε αυστηρή ημέρα εκκλησιαστικής νηστείας να γίνεται τέτοιο πανηγύρι και μάλιστα με χρηματοδότηση του Δήμου. Ζήτησε την αναβολή του.

   Στο δικό μου σχόλιο ζήτησα την αναβολή του και για τον προηγούμενο λόγο, αφού διχάζεται η εκκλησιαστική κοινότητα, αλλά και με αφορμή τις φωτιές που ακόμα έκαιγαν κοντά μας (Πάτρα). Δυστυχώς δυο μέρες μετά τις 15 Αυγούστου υπήρξε φωτιά και στο Λειβαρτζινό της επαρχίας μας. Ευτυχώς οι φορείς πρόλαβαν την μεγάλη επέκταση, αφού πρώτα κατέκαψε μέρος της περιοχής, λόγω του μειωμένου πλήθους εκείνες τις ημέρες…

   Παράλληλα, με αφορμή σχόλια που ομιλούσαν για παράδοση, απέδειξα ότι ένα τέτοιο πανηγύρι δεν είναι παραδοσιακό. Δέχτηκα κι εγώ μερικά πικρόχολα σχόλια, αλλά και πολλά συγχαρητήρια στη γενέτειρά μου. Το «πανηγύρι» δεν αναβλήθηκε, αλλά και δεν ήταν επιτυχημένο, όπως μου είπαν γείτονες. Η αναβολή ενός πανηγυριού ή και η οριστική του ματαίωση για ένα χρόνο αποτελεί μέρος της παράδοσης και όχι η επιμονή για να γίνει.

ΙΙ. Ο ΒΑΣΙΚΟΣ ΚΟΡΜΟΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ

   Μ’ όλο αυτό το σκηνικό, κάνω, αν και όχι στενά ειδικός, μιαν απόπειρα ν’ ανοίξω πιο πολύ το ζήτημα των πανηγυριών γενικά, ώστε να ξανατοποθετηθούμε κριτικά ως κοινότητες. Στο τέλος θα κλείσω με τα πολλά πανηγύρια της Κέρτεζης. Να δούμε τα αληθινά τους στοιχεία, αλλά και τα νοθεύματα των καιρών, τα οποία οφείλουμε να ξεπεράσουμε και ν’ αφήσουμε πίσω.

   Ο βασικός κορμός αυτού του άρθρου στηρίζεται σε μία ειδικό, την Παναγιώτα Ανδριανοπούλου. Είναι εθνολόγος και λαογράφος, προϊσταμένη του τμήματος συλλογών, έρευνας και τεκμηρίωσης του λαϊκού μουσείου νεότερου ελληνικού πολιτισμού του Υπ. Πολιτισμού, αλλά και δασκάλα παραδοσιακών χορών. Καλέστηκε τρείς συνεχόμενες φορές στην εκπομπή της Μαριλένας Κατσίμη «Ιστορικοί περίπατοι» και μας άνοιξε σε πολλά ζητήματα τα μάτια…

   Το Α΄ μέρος έχει θέμα «Ιστορικοί Περίπατοι: ‘’Η Ανατομία του Πανηγυριού’’», με ημερομηνία 02.08.2025. Το Β΄ μέρος έχει θέμα: «Ιστορικοί Περίπατοι: ‘’Η Επιστροφή του Πανηγυριού’’», με ημερομηνία 09.08.2025. Και το Γ΄ μέρος, τελευταίο, έχει θέμα  «Ιστορικοί Περίπατοι: Αφιέρωμα στο Ελληνικό Πανηγύρι», με ημερομηνία 16.08.2025. Οι ημερομηνίες κατά σύμπτωση συμπίπτουν με τα δύο Καλαβρυτινά άρθρα και τις δύο φωτιές, αλλά δεν είχαν άμεση σχέση με τις τρεις εκπομπές. Τώρα έχουν βαθιά…

ΙΙΙ. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙ;

   «Σήμερα ξεκινάμε ένα καλοκαιρινό αφιέρωμα στο ελληνικό πανηγύρι. Πολλοί από εμάς το ταυτίζουμε με το ίδιο το Καλοκαίρι και κυρίως το Αυγουστιάτικο. Τι είναι όμως ένα πανηγύρι; Είναι απλώς μια γιορτή; Είναι ένα θρησκευτικό έθιμο; Ένα λαϊκό δρώμενο;

   Όπως χαρακτηριστικά λέει η εθνολόγος λαογράφος Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, που είναι και συνοδοιπόρος μας σ’ αυτό το ταξίδι, ‘’ένα πανηγύρι δεν είναι αξιοθέατο. Είναι αξιοβίωτο’’! Μαζί, λοιπόν, θα περιπλανηθούμε στα πανηγύρια της Ελλάδας, για να κατανοήσουμε τη βαθιά του σχέση με τη θρησκεία, τα έθιμα, την κοινότητα, αλλά και για τις αλλαγές που έχουν γίνει σ’ αυτά με το πέρασμα του χρόνου».[3]

   Στην αρχή της κουβέντας βάζει η επιστήμονας το χέρι στην πληγή: «Συμπυκνώνει το πανηγύρι πολλές από τις σχέσεις που θέλουμε να δούμε και διέπουν την κοινότητα.

 -Εσείς είχατε εμπειρίες από πανηγύρια της ζωής σας, από τότε που ήσασταν παιδί;

   Καταγόμενη από την όμορφη, ηλιόλουστη και ελαιοπαραγωγό Μεσσηνία, παιδικές προσλαμβάνουσες ήταν τα πανηγύρια του χωριού, τα οποία δεν λειτούργησαν τόσο θελκτικά μέσα μου, ώστε να με κατευθύνουν στο κομμάτι… να επιλέξω τη λαογραφία ως πεδίο και επαγγελματική δράση…

   Η μεγαλύτερη τριβή έρχεται αργότερα, όταν πιά στα πρώτα φοιτητικά χρόνια συνδυάζω σαν άσκηση βλέμματος, αλλά και σαν διαφυγή από την πόλη, από την Αθήνα που σπουδάζω, πανηγύρια επιλεκτικά σε συγκεκριμένους τόπους…».[4]

ΙV. ΤΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ ΩΣ ΣΥΓΚΟΛΛΗΤΙΚΗ ΟΥΣΙΑ ΜΙΑΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ

   «Δημιουργούνται αποθετήρια – ευρετήρια τα οποία περιλαμβάνουν, ως κομμάτια που αναγνωρίζονται ως στοιχεία πολιτιστικής κληρονομιάς, και τα πανηγύρια, ως κοινωνικές πρακτικές, τα οποία σημαίνουν για τις κοινότητες που τις ασκούν, τόσο σημαντικό και τόσο καθοριστικό, που είναι βασικό στοιχείο της ταυτότητάς τους, που δίνει στα μέλη ενός χωριού, μιας κοινότητας, που μπορεί να βρίσκεται σπαρμένη σε διάφορα σημεία.

   Το αντάμωμα για το πανηγύρι είναι η ισχυρή συγκολλητική ουσία τους, κι αυτό διαπερνά το χρόνο. Η αποδοχή, λοιπόν, του μετασχηματισμού και η αναγωγή σε στοιχείο κληρονομιάς για μια χώρα, που έχει τόσο βαρύ αρχαιοελληνικό και μνημειακό αρχαιοελληνικό απόθεμα, το γεγονός ότι ένα πανηγύρι, μια τεχνική γνώση, όπως είναι αυτή της ξυλοναυπηγικής, οι παραδοσιακές μας συνταγές και ο καραγκιόζης, είναι στοιχεία κληρονομιάς και όχι φολκλόρ, είναι εξαιρετικά σημαντικό».[5]

   «… Γιατί όταν έχεις κάποιον να σε πάρει από το χέρι, και ο τρόπος που θα σε δει ο τοπικός πληθυσμός είναι διαφορετικός και ο τρόπος που θα δεις εσύ τον τοπικό πληθυσμό είναι διαφορετικός.  Είναι τελείως άλλη η αίσθηση από την ανακαλυπτικότητα στην οποία μας καλούν αφιερώματα. Επί της ουσίας ξαναμασάνε την ίδια τσίχλα. Είναι τελείως άλλο πράγμα. Θέλει ένα ιδιαίτερο σκάψιμο και θέλει και μια ιδιαίτερη τόλμη, έτσι;

   Συχνά προσπαθούμε, και μαλλιάζει η γλώσσα μας, να λέμε ότι κάθε, μα κάθε, κάθε λαός και ομάδα, έχει τα τραγούδια του, έχει τα μοιρολόγια του, έχει τον τρόπο που τρώει, έχει τον τρόπο που κοιμάται, τον τρόπο που χαίρεται, λυπάται, εργάζεται. Αυτά δεν θα τα βάλω εγώ σε μια αξιολογική ζυγαριά για να βγάλω το καλύτερο. Όπως συζητούσαμε, ένα πολύ μικρό χειροποίητο πανηγυράκι θα σου δώσει την ίδια αίσθηση πλήρωσης, που μπορεί να σου δώσει σε άλλη στιγμή  ένα πανηγύρι με τον τρανό χορό στα Βλαχοχώρια, που σιέται ο τόπος.

   –Είπες πριν κάτι πολύ ωραίο, ότι αυτός που ξέρει να διαβάσει ένα πανηγύρι, βλέπει πολλά πράγματα. Είναι τελικά ο καθρέπτης της τοπικής κοινωνίας το πανηγύρι της;

   Νομίζω ότι είναι. Και ο ιστορικός που θα κάτσει και θα το δει, μπορεί να διαβάσει πολλά πράγματα με την πρόσφατη και σύγχρονη ιστορία μέσα από το πανηγύρι. Γενικώς προσφέρεται για πολλαπλές αναγνώσεις. Το ζήτημα είναι πως προσερχόμαστε εμείς… Εάν ερχόμαστε για να το δούμε, αν προσερχόμαστε για να το ζήσουμε, εγώ θα έλεγα ότι είναι αξιοβίωτο το πανηγύρι…».[6]

   Το ερώτημα είναι, πως μπορεί να αντιμετωπιστεί ένα πανηγύρι, που δεν αποτελεί συνολικό αντάμωμα, που διχάζει και εμπορευματοποιεί το ίδιο το αντάμωμα, που μετασχηματίζεται αντίστροφα, αποτελεί πολιτιστική κληρονομιά, παράδοση, συγκολλητική ουσία των ανθρώπων της κοινότητας; Η δική μου απάντηση, είναι σαφώς όχι. Ισχυρίζομαι μάλιστα ότι αυτό αποτελεί καρικατούρα πανηγυριού, αποτελεί ιδιοτελές γλέντι και διασκέδαση και διχάζει βαθιά την κοινότητα.

V. ΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΚΑΙ Ο ΤΟΠΟΣ ΤΟΥ

   «Παράδειγμα στην Κάλυμνο: η κρητική μουσική τείνει να καλύψει τα τοπικά μουσικά ιδιώματα της Δωδεκανήσου, όχι μόνο στην Κάλυμνο…. Ελπίζουμε σε καινούριους μουσικούς (που) θα εμπνευστούν και θα τα επαναφέρουν. Αυτό είναι ένα θέμα που πρέπει να ξαναδούμε Μαριλένα (Κατσίμη), την τοπικότητά του, το δέσιμό του με τον τόπο του. Όχι μόνο σε ένα επίπεδο έμπνευσης, π.χ. για τη μουσική που θα το επενδύει, αλλά και σε ένα επίπεδο μικροανάπτυξης. Ανάπτυξης ήπιας κλίμακας…

   Έχουμε σε ορισμένα μέρη το φαινόμενο της υπερπροσέλευσης, όπως είναι ορισμένα νησιά του ανατολικού Αιγαίου. Το ζήτημα είναι αν οι τόποι μπορούν να αξιοποιήσουν την παρουσία αυτού του κόσμου και στο λίγο πιο πριν και στο λίγο πιο μετά…

   Ήταν, όπως είπαμε, (ένα φαινόμενο) να συνδέεται ένα πανηγύρι και με μια οικονομική δραστηριότητα του ντόπιου πληθυσμού. Έτσι πρέπει να παραμείνει και σήμερα και να λειτουργήσει στην κλίμακα κάθε τόπου. Αυτό είναι το κρίσιμο.

   Υπάρχει πάντοτε ο κίνδυνος, (που) σαν τον πνιγμένο που πιάνεται από τα μαλλιά του, να πέσουμε πάνω στο κομμάτι μιας εύκολης ευκαιρίας για τρεις μέρες ή για δέκα μέρες και να ατονήσει μια ολόκληρη δραστηριότητα, που θα μπορούσε να προχωρά και εκτός του ορόσημου του πανηγυριού. Και προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να λειτουργήσει ο τόπος, για να τροφοδοτείται μια ροή λογική για τους επισκέπτες…».[7]

ΣΗΜΕΙΩΣΗ 1: 1η δημοσίευση στην ΩΡΑ των ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ, στήλη ΒΟΥΡAΪΚΕΣ ΝΥΞΕΙΣ, φ. 93, σελ. 28-29.

Β΄ ΜΕΡΟΣ

VI. ΠΑΝΗΓΥΡΙΩΤΕΣ ΞΕΝΗΤΕΜΕΝΟΙ

   «-…Πολλοί Έλληνες της διασποράς έχουν ιδιαίτερες σχέσεις με τα πανηγύρια, έρχονται ειδικά για να πάνε στο πανηγύρι, κυρίως το Δεκαπενταύγουστο. Και θά’θελα να πεις κάτι σ’ αυτούς τους ανθρώπους.

   Κατ’ αρχάς να πούμε ότι οι άνθρωποι που έρχονται από τα ξένα, τα ξενάκια των πανηγυριών, είναι οι πιο συγκινητικοί, ίσως όχι οι πιο διακριτικοί πολλές φορές, αλλά σίγουρα οι πιο συγκινητικοί πανηγυριστές… Εδώ αναγνωρίζεις το πάθος, που έχει και πόνο και μια νοσταλγία ριζωμένη εδώ. Όχι μια νοσταλγία από ωραιοποίηση του παρελθόντος. Είναι η νοσταλγία του τόπου σου.

   Οι δεύτερες και τρίτες γενιές ειδικά, οι οποίες που όλο και περισσότερο συχνά… μαθαίνουν χορούς. Προσπαθούν μέσα από το χορό να ξανα-ανακαλύψουν τη γλώσσα, τη γλώσσα που ίσως δεν μίλησαν ή δεν μιλάνε… Είναι συγκινητικό το πόσο περιμένουν να έλθουν στο πανηγύρι. Και ξέρουμε ότι, ειδικά τα πανηγύρια του Καλοκαιριού, παίζανε πάντα ένα τέτοιο ρόλο, συνεκτικό. Άρα μόνο καλοδεχούμενοι είναι.

   Βέβαια κι εδώ ισχύει αυτό που λέμε και για όσους από το αστικό κέντρο ξεκινάμε για να πάμε στο πανηγύρι. Θέλεις ν’ ακούσεις λίγο τα χούγια του πανηγυριού με ηρεμία…».[8]

   «Να δούμε και πως ο δικός μας αστικός τρόπος ζωής μας ωθεί αναγκαστικά σε αυτό που λέμε ‘’Αυγουστιάτικη έξοδο από την πόλη’’. Και πόσο αυτό θα ήταν καλύτερο για όλους να ήταν διασπαρμένα μέσα στο χρόνο. Και αυτά είναι τα γλυκύτερα.[9]

   Τα φθινοπωρινά πανηγύρια. Χειμωνιάτικα πανηγύρια, τα οποία δεν τα ξέρουμε, τα οποία πλέον δεν γίνονται σε ανοικτό χώρο. Κι έχουν μιαν άλλη λειτουργία για την κοινότητα. Όχι περισσότερο εσωστρεφή, περισσότερο εσωτερικά και απολογιστικά θα έλεγε κανείς. Και δημιουργούν το χώρο του γλεντιού, μ’ έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο».[10]  

VΙI. ΤΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ

   «Τα τραγούδια είναι της αγάπης, της ξενιτιάς πολλά. Για να μη ξεχνάμε, ότι τα καλοκαιρινά πανηγύρια αποτελούν ανταμώματα των ξενιτεμένων. Επέστρεφαν οι ξενιτεμένοι, οπότε ο Δεκαπενταύγουστος, (που) είναι στο γέρμα στο καλοκαίρι, ήταν ένας τρόπος έκφρασης του κατευόδιου».[11]

   Επίσης επεσήμανε ότι υπάρχουν και αφηγηματικά – ιστορικά τραγούδια. Ποτέ όμως τραγούδια του πανηγυριού, αυτού καθ’ εαυτού! Βεβαίως αυτά ήταν συνδεδεμένα με μεγάλες εορτές της Ορθόδοξης Εκκλησίας στη χώρα μας. Ενδεικτικά αναφέρω μερικά από τα εμποροπανηγύρια – ζωοπανηγύρια  κάποιων περιοχών της Πελοποννήσου:

   α) «23 Απριλίου -25 Απριλίου, Κεφαλάρι Άργους, πανηγύρι Ζωοδόχου Πηγής. 

   β) 18 -21 Μαΐου, Μεγαλόπολη, πανηγύρι Αγίου Κωνσταντίνου.

   γ) 11 -22 Αυγούστου, Τεγέα, πανηγύρι Κοίμησης της Παναγίας.

   δ) 9 – 15 Σεπτεμβρίου ( Κιόνια) Γκούρα ορεινής Κορινθίας, πανηγύρι του Σταυρού».[12]

   ε) 21-23 Σεπτεμβρίου, Κέρτεζη παζάρι και παλαιά ζωοπανήγυρη (Γέννηση της Θεοτόκου με το Ιουλιανό ημερολόγιο 8 Σεπτεμβρίου), κλπ…. Καταργήθηκε το 1955.[13]

VΙΙI. Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΩΝ

   Τα πανηγύρια είχαν και μια σαφή οικονομική διάσταση, αφού γίνονταν ανταλλαγές προϊόντων. Απομεινάρια αυτής της όψης έχουμε στις εμποροπανηγύρεις και στις παλαιές ζωοπανηγύρεις της ευρύτερης περιοχής των Καλαβρύτων, αλλά και πιο μακριά. Αυτές σταμάτησαν όταν πλέον τα φορτηγά ζώα αντικαταστάθηκαν πλήρως από τα αγροτικά αυτοκίνητα (μικρά και μεγάλα).

   Από την άλλη όμως, έπρεπε να βρεθούν τρόποι να πληρωθούν τα μουσικά όργανα και οι μουσικοί τους (οι λεγόμενες ζυγιές). Η κλασσική μέθοδος ήταν η συλλογή χρημάτων από το χειμώνα από τους φιλόμουσους και έχοντες για χάρη όλης της κοινότητας.

   «(Αυτοί) ήταν άνθρωποι του μόχθου, που όμως είχαν στο νου τους όλο το χρόνο το πανηγύρι και την παραγγελιά που θα δώσουν (όταν χορέψουν). Ακόμη και σήμερα η οικονομική διάσταση του πανηγυριού για τις κοινότητες, τους μικρούς τόπους, είναι αξιοσημείωτη. Είτε πρόκειται για τη συνεισφορά στις μπύρες – γιατί έχουμε τα πανηγύρια που φιλοξενούν-, αλλά έχουμε και πανηγύρια που έχουμε μια μικρή συνεισφορά ή πανηγύρια που γίνονται στην πλατεία και παράλληλα δουλεύουν και τα μαγαζιά της πλατείας. Κι αυτό δεν είναι, δεν είναι καθόλου μικρό πράγμα…».[14]

   «…Ωραία πάσα (από την Μαριλένα Κατσίμη), γιατί είναι κάτι που συχνά μπερδεύουμε με το πανηγύρι. Το ένα είναι, το μπέρδεμα του πανηγυριού με το γλέντι…, δηλαδή πως απομονώνεις απ’ όλη τη διαδικασία αυτό το επεισόδιο του χορού και του τραγουδιού και το άλλο είναι το ότι μπερδεύουμε το πανηγύρι ή βαφτίζουμε πανηγύρι  τη γιορτή του κάστανου, του τσίπουρου, της πατάτας, της κολοκύθας, του σύκου – θα μπορούσαμε να ανοίξουμε μανάβικο εδώ μιλώντας για τέτοιες γιορτές. Είναι μια ιστορία που δειλά – δειλά έχει ξεκινήσει και γίνεται.

   Εγώ θα το πήγαινα και ένα βήμα πιο πέρα. Εάν κάποιος θέλει κάποιος να γνωρίσει και να ζήσει το πανηγύρι στη Χαλκιδική… είναι ενδιαφέρον να του ανοίξεις και ένα άλλο παράθυρο να γνωρίσει και ένα τοπικό προϊόν… Μπορεί να είναι ένα προϊόν χειροτεχνίας τοπικής, … μια παράλληλη δραστηριότητα, συλλογή βοτάνων, και να αρχίσει να απλώνεται το πανηγύρι.

   Να γίνει η αφορμή για να αρχίσεις να γνωρίσεις ουσιαστικά ένα τόπο και τους ανθρώπους του. Και να τους αφήσεις κάτι παραπάνω από μια διημέρευση ή διανυκτέρευση ή τρεις μέρες. Να τους αφήσεις ένα κομμάτι και να πάρεις κι εσύ μαζί κι ένα κομμάτι από τα έργα των χεριών του τόπου. Υπάρχουν παραδείγματα που το κάνουν αυτό. Και ισχύει ότι είναι ένας τρόπος…»[15]

ΙX. ΑΝΑΒΟΛΗ ΠΑΝΗΓΥΡΙΟΥ

   «Ένα πανηγύρι είναι χαρά. Ένα πανηγύρι δεν γίνεται αν δεν υπάρχει χαρά… Βρέθηκα το 2018 σε χωριό που υπήρξε θύμα (πρόσωπο) καταγόμενο στην πυρκαγιά του Ματιού. Και το χωριό ανέβαλε κατά πολύ το πανηγύρι. Δεν το ματαίωσε επειδή ακριβώς υπήρχαν ξενιτεμένοι (εκεί). Είχαν έλθει γι’ αυτό το λόγο. Δεν έγινε στην ώρα του. Μετατοπίστηκε ελαφρώς.

   Το γεγονός ότι οι κοινότητες έχουν τα αντανακλαστικά και ακούν και εντάσσουν τις χαρές και τους πόνους των ανθρώπων τους μέσα στο πανηγύρι, ακόμα και μετατοπίζοντάς το, μας δείχνει ότι είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Αναπνέει γιατί κι εμείς αναπνέουμε μέσα σ’ αυτό. Ας προσέξουμε να μη το κάνουμε να σκάσει από ασφυξία…».[16]

   Στην Κέρτεζη (αν θυμάμαι καλά) ματαιώθηκε τελείως – δεν αναβλήθηκε απλά – το 2022 το πανηγύρι λόγω των πολλών θανάτων σχετικά νέων ανθρώπων της Κέρτεζης. Δεν βρέθηκε κανένας δημόσια να ζητήσει να γίνει. Κι ας υπήρξαν και κάποιοι ξενιτεμένοι που είχαν έλθει στο χωριό (όχι μόνο για το πανηγύρι)!

Χ. Η ΣΥΝΘΕΤΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥΣ – Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ

   Τα πανηγύρια μετασχηματίζονται στο χρόνο. Δεν υπάρχει απόλυτη παράδοση. Πως η τοπική κοινωνία και το ευρύ κράτος διαχειρίζονται τα πανηγύρια και την κατεύθυνσή τους; Αποτελούν καθρέπτη κάθε τοπικής κοινωνίας ή όχι; «Η παράδοση δεν είναι κάτι ατόφιο που περνά από γενιά σε γενιά, αλλά κάτι που διαρκώς μετασχηματίζεται».[17]

   Η πολιτική διάσταση υπήρχε πάντοτε, ισχυρίζεται η κ. Παναγιώτα Ανδριανοπούλου και φέρνει παραδείγματα στην αρχή του 20ου αι. με τις Νέες Χώρες, όσο και μετά τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο! Όμως αυτό μπορούμε να το πούμε και για την παλαιά Ελλάδα και επομένως και για την επαρχία Καλαβρύτων. Γιατί και το πανηγύρι με τα τραγούδια του, τα είδη του χορού του και τους τρόπους συνεύρεσης, αποτελούν «κώδικα» για το πως βγαίνουν τα πρόσωπα, οι οικογένειες, οι φίλοι, οι ομάδες στην κοινότητα!

   Τα πανηγύρια αποτελούν τρόπο έκφρασης πολιτισμικής και εθνοτικής ταυτότητας… Έρχονται δυναμικά μέσα από την Οθωμανική αυτοκρατορία, μα επηρεάζονται όχι μόνο από τις εθνικές πολιτικές εξελίξεις, αλλά και από την ευρύτερη ευρωπαϊκή, την αμερικάνικη αρχικά κουλτούρα, αλλά και άλλες χώρες. Στις Νέες Χώρες π. χ. αρχικά πολεμήθηκε η γκάϊντα, αφού συνδεόταν με τα «ακαταλαβίστικα» τραγούδια μερίδων των εκεί τοπικών κοινωνιών. Στην εποχή μας όμως δεν έχουμε πρόβλημα με κανένα είδος μουσικής, ούτε με κάποιο όργανο, λόγω του κύματος της «παγκοσμιοποίησης».

   Ακόμη και στη δική μας επαρχία «τα λόγια των τραγουδιών» υποχωρούν πάρα πολύ μπροστά στο ρυθμό και στο είδος της μουσικής. Έτσι αποκόπτεται το βάθος του πανηγυριού από την κοινωνία, το είδος των εργασιών, τις ανθρώπινες σχέσεις, τον έρωτα, αλλά και τη σχέση του με την θρησκευτικότητα κάθε περιοχής. Έτσι πολλά πανηγύρια μετατρέπονται σε «γλέντι», «ξεφάντωμα» και «διασκέδαση».

   Μια αιτία είναι ο ευρύτερος τρόπος ζωής όπου η κοινότητα διαλύεται σταδιακά (ειδικά στην ορεινότητα) μετά τη δεκαετία του 1950 και προστίθενται οι νοθευμένες όψεις της αστικότητας, όπως ο νεοπλουτισμός και η κομματοκρατία. Όχι ότι δεν υπήρχαν πριν, αλλά πλέον κορυφώνονται. Και τα δύο περνούσαν μέσα στα πανηγύρια των χωριών μας. Στην Κέρτεζη π. χ. αυτό ήταν πολύ εμφανές, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται και μεγάλες αντιθέσεις και κόντρες, ακόμη και με αφορμή το «Γρίβα μ’ σε θέλει ο βασιλιάς» ή άλλα ακριβώς αντίθετα.

ΧI. ΤΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ ΣΤΗΝ ΚΕΡΤΕΖΗ

   Η Κέρτεζη χαρακτηρίζεται από πολλά πανηγύρια. Κάποια κρατήθηκαν στο χρόνο, κάποια όχι. Κάποια κρατούν τα γνήσια εκκλησιαστικά και παραγωγικά χαρακτηριστικά τους, κάποια χάθηκαν, άλλα τα νόθευσαν. Η διάκρισή τους δεν είναι και τόσο εύκολη, όπως απέδειξε το 2025…

   Το πιο παλιό πανηγύρι αφορά την ημέρα της Κοίμησης της Παναγίας (15 Αυγούστου) μιας και ο νεοβυζαντινός Ι. Ναός στο Κοιμητήριο ήταν ο πολιούχος της κωμόπολης πριν την επανάσταση του 1821. Δυστυχώς για νόθους οικονομικούς λόγους κάποιες φορές γίνεται την παραμονή (όπως φέτος το 2025) και διχάζεται το σώμα της Κοινότητας. Παράλληλα οι ζυγιές σε κάποια περίοδο πληρώνονταν από τον κάθε χορευτή και όχι τον διοργανωτή. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα νέο διαχωρισμό μεταξύ φτωχότερων και πλουσιότερων οικογενειών σε ακραίο επίπεδο.

   Το επόμενο παλιό πανηγύρι γινόταν στις 8 Σεπτεμβρίου, αφού αφορά την εορτή του νέου πολιούχου Ι. Ναού μας, δηλαδή το Γενέσιο της Παναγίας μας. Ξεκίνησε κάποια στιγμή με την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους. Γινόταν την ημέρα της εορτής και ποτέ παραμονή. Φέτος έγινε από τα «άλλα κόλπα» του Ηλία Μάρκου με προπληρωμένη τη ζυγιά.

   Σε κάποια φάση προστέθηκε ζωοπανήγυρη και εμποροπανήγυρη (8 Σεπτεμβρίου με το Ιουλιανό ημερολόγιο, δηλαδή 21 Σεπτεμβρίου με το Γρηγοριανό) που κρατούσε τρεις ημέρες και γινόταν στην περιοχή Κυπαρίσσι. Σταμάτησε το 1955. Την εποχή της ζωοπανήγυρης το βράδυ γινόταν πανηγύρι με νταούλι και πίπιζες, είτε στον ίδιο τόπο, είτε στο Κεφαλόβρυσο.

   Μικρό πανηγυράκι γινόταν και συνεχίζει μέχρι τις ημέρες μας στην εορτή του Αη Γιώργη από τις αρχές του 20ου αι., όταν και κτίστηκε στα εκεί αμπέλια ο όμορφος πέτρινος (σταυροειδής μετά τρούλου) ναΐσκος. Μετά τη θεία λειτουργία στον κεντρικό δρόμο μας περιμένει ζυγιά με νταούλι και πίπιζες και αφού μας ξεπροβοδίσει όλους, έρχεται στην κεντρική πλατεία. Ο χορός στήνεται μετά τον αγώνα δρόμου και τον χορό ανοίγει ο νικητής της αναστάσιμης κουλούρας. Τελειώνει το μεσημέρι.

   Μετά το 2000 έγιναν προσπάθειες να στηθούν τρία ακόμα πανηγύρια. Ένα εκκλησιαστικό και δύο παραγωγικά. Απ’ αυτά το μόνο που κατάφερε να κρατηθεί (πλην της περιόδου πανδημίας) είναι η «γιορτή της φασολάδας». Οργανώνεται στην κεντρική πλατεία από τον «Σύλλογο των εν Αθήναις Κερτεζιτών» και ομάδα εθελοντών.

   Συνηθίζεται να γίνεται Σάββατο βράδυ και κοντά στο Γενέσιο της Παναγίας. Ο χρόνος αυτός είναι συζητήσιμος, αλλά δεν έχει αντιδράσεις. Αντιδράσεις υπάρχουν για τη νόθευση του μικρού δωρεάν γεύματος (φασολάδα, σαλάτα, τυρί, ρέγγα, ελιές, ψωμί) που νοθεύεται στα τραπέζια με τα σουβλάκια των διπλανών μαγαζιών. Πρόβλημα επίσης δημιουργεί στο κοντινό πανηγύρι στις 8 Σεπτεμβρίου.

   Απόπειρες πανηγυριών που ξεκίνησαν την ίδια περίοδο περίπου ήταν δύο. Το ένα στην περιοχή της «Αγιά-Σωτήρως» στις 6 Αυγούστου (Μεταμόρφωση του Σωτήρος Χριστού), που ξεκίνησε καλά από το «Σύλλογο των εν Αθήναις Κερτεζιτών», το συνέχισε περί τις δύο φορές ο τοπικός Πολιτιστικός Σύλλογος «Ο Στριφτόμπολας», αλλά κατόπιν σταμάτησε. Να σημειώσουμε ότι το μενού ήταν παραδοσιακό, δηλαδή με μπακαλιάρο σκορδαλιά και συμπλήρωμα σαλάτας, τυριού και ψωμιού, με αποτέλεσμα να μη διχάζεται η εκκλησιαστική κοινότητα. Αναζητείται ακόμα η αιτία που σταμάτησε.

   Την ίδια τύχη είχε και η «γιορτή του τσοπάνη». Ξεκίνησε και συνεχίστηκε όπως το προηγούμενο πανηγύρι και σταμάτησε από το επόμενο σύλλογο, αφού έγινε πέντε με έξι φορές. Δεν είχε ούτε σταθερή ημερομηνία, ούτε σταθερό τόπο διεξαγωγής. Χρειάζεται περισσότερη συζήτηση για τις αιτίες που σταμάτησε.

ΧΙI. ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ

   Χρειαζόμαστε, λοιπόν, ένα ξανακοίταγμα των πανηγυριών. Αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να είναι στατικά. Οφείλουν να εξελίσσονται. Να εξελίσσονται όμως, διατηρώντας την ουσία της παραδοσιακής τους ψυχής, ενώ ν’ αλλάζουν μόνο τα δευτερεύοντα στοιχεία. Οι επισκέπτες να μην «αρπάζουν» από το τοπικό πανηγύρι, να μη το νοθεύουν, αλλά να εντάσσονται σ’ αυτό, ώστε να τους χαρίζονται «δώρα».

   Οι τοπικοί φορείς ν’ ανοίξουν συζητήσεις για όλα αυτά και να μη λειτουργούν, ούτε μηχανικά, ούτε μικροπαραταξιακά, ούτε πολιτικάντικα. Ν’ αφήσουν στην άκρη τα «ψηφαλάκια», αλλά αντίθετα να κερδίζουν σε εμπιστοσύνη και συμμετοχή. Αν ανοίξουν καρδιά και νου, αν συζητήσουν, αν κάνουν κάποιες δημόσιες εκδηλώσεις γι’ αυτά τα ζητήματα πολιτισμού, τότε θα βρούμε πάλι τους ρυθμούς μας.

   Το ελπίζω…

ΣΗΜΕΙΩΣΗ 2: 1η δημοσίευση στην ΩΡΑ των ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ, στήλη ΒΟΥΡAΪΚΕΣ ΝΥΞΕΙΣ, φ. 94, σελ. 28-29.

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ

[1] ΠΗΓΗ: Νίκος Κυριαζής, «Προσβλητικό να μιλάμε για «θρησκευτική πανήγυρη» με… κλαρίνα παραμονή της Παναγίας», www.kalavrytanews.com/2025/08/blog-post_88.html, 08.08.2025.

[2] ΠΗΓΗ: «O Παναγιώτης Μπούρδαλας  Για το σημερινό «πανηγύρι» στην Κέρτεζη…», 14.08.2025, www.kalavrytanews.com/2025/08/blog-post_67.html.

[3] Μαριλένα Κατσίμη, μέρος Α΄ στην «Φωνή της Ελλάδας», σημείο  02.20 – 03.11. Ευχαριστώ την Κερτεζίτισσα φιλόλογο Γεωργία Λ. Αναστασοπούλου που έστειλε τους συνδέσμους των εκπομπών με αφορμή το μικρό μου σχόλιο στο φ/β, σε σχέση με το πανηγύρι στην Κέρτεζη στις 14.08.2025, που δημοσιεύτηκε και στον ιστότοπο www.kalavrytanews.gr.

[4] Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, μέρος Γ΄ στην «Φωνή της Ελλάδας», σημείο  05.57 – 07.06.

[5] Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, μέρος Γ΄ στην «Φωνή της Ελλάδας», σημείο  22.50 – 24.04.

[6] Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, μέρος Γ΄ στην «Φωνή της Ελλάδας», σημείο  46.20 – 48.18.

[7] Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, μέρος Γ΄ στην «Φωνή της Ελλάδας», σημείο  37.05– 39.56.

[8] Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, μέρος Γ΄ στην «Φωνή της Ελλάδας», σημείο  50.28 – 52.20.

[9] Αναφέρω το θρησκευτικό πανηγύρι στη Γουμένισσα Καλαβρύτων στις 17 Ιουλίου (εορτή της πολιούχου της Αγίας Μαρίνας). Επίσης έχω ζήσει πριν λίγες δεκαετίες αρκετές φορές το θρησκευτικό πανηγύρι στα Κοντογουράτα της Θινιάς στην Κεφαλλονιά στις 27 Ιουλίου (εορτή του πολιούχου τους Αγίου Παντελεήμονα).

[10] Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, μέρος Γ΄ στην «Φωνή της Ελλάδας», σημείο  42.20 – 43.45.

[11] Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, μέρος Γ΄ στην «Φωνή της Ελλάδας», σημείο  29.05 – 29.35.

[12] Πληροφορίες: Κωνσταντίνος Οικονομίδης, έμπορος παζαριών, Καλάβρυτα, 27.06.2025 για τα 4 πρώτα πανηγύρια.

[13] Πληροφορία: Γεώργιος Παν. Λαφογιάννης, Κέρτεζη, 23.08.2025.

[14] Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, μέρος Γ΄ στην «Φωνή της Ελλάδας», σημείο  30.05– 31.22.

[15] Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, μέρος Γ΄ στην «Φωνή της Ελλάδας», σημείο  40.20– 42.20.

[16] Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, μέρος Γ΄ στην «Φωνή της Ελλάδας», σημείο  55.15 – 56.09.

[17] Παναγιώτα Ανδριανοπούλου, μέρος Γ΄ στην «Φωνή της Ελλάδας», σημείο 03.55 – 4.20.

Η δημόσια υγεία του Δήμου Καλαβρύτων στο όριο

Η δημόσια υγεία του Δήμου Καλαβρύτων στο όριο

Της Αναστασίας Στεφανοπούλου*


Ι. Νέες οδηγίες, παλιά ανησυχία


   Οι πρόσφατες οδηγίες του Υπουργείου Υγείας, που φέρουν την υπογραφή του Άδωνι Γεωργιάδη, ανοίγουν τον δρόμο για τη δημιουργία “νέων οργανισμών” στα δημόσια νοσοκομεία. Στην πράξη, πρόκειται για ένα διοικητικό πλαίσιο “προαιρετικών” — κατά τα λεγόμενα του υπουργού — ενοποιήσεων, το οποίο καλεί τις διοικήσεις των νοσοκομείων έως τα τέλη Νοεμβρίου να υποβάλουν προτάσεις για την “αναδιοργάνωση” των δομών τους.

   Ο υπουργός δηλώνει ότι “δεν υπάρχει πρόθεση συγχώνευσης”. Όμως όλοι εμείς, που μάθαμε να διαβάζουμε πίσω από τις γραμμές, γνωρίζουμε πως αυτές είναι άδειες διαβεβαιώσεις. Όταν η χρηματοδότηση μειώνεται και οι προϋπολογισμοί συμπιέζονται, η “προαιρετική” ενοποίηση μετατρέπεται εύκολα σε διοικητικό εξαναγκασμό.


ΙΙ. Οι κίνδυνοι για το Νοσοκομείο Καλαβρύτων


   Το Νοσοκομείο Καλαβρύτων, που ήδη λειτουργεί με ελλιπές προσωπικό και περιορισμένο εξοπλισμό, κινδυνεύει να γίνει θύμα μιας άτυπης υποβάθμισης. Ήδη οι γιατροί μετακινούνται διαρκώς ανάμεσα στο Νοσοκομείο Καλαβρύτων και το Νοσοκομείο Αιγίου, καλύπτοντας κενά και εφημερίες.

   Αν οι πόροι μειωθούν ακόμη περισσότερο, οι απώλειες θα είναι «σιωπηλές» αλλά οδυνηρές. Θα αρχίσουν οι «σιωπηλές» απώλειες, όπως για παράδειγμα εφημερίες που κόβονται, γιατροί και νοσηλευτές που μετακινούνται, κλινικές που αναστέλλονται. Το σενάριο ενοποίησης διοικητικών, ιατρικών ή νοσηλευτικών υπηρεσιών με το Νοσοκομείο Αιγίου θα σημάνει, στην πράξη, μεταφορά κρίσιμων λειτουργιών εκτός Καλαβρύτων.

   Κι όλοι γνωρίζουμε πως οι αποστάσεις, η ορεινή γεωγραφία και οι δύσκολες συνθήκες μετακίνησης δεν επιτρέπουν “οικονομίες κλίμακας”, όπως ο υπουργός χωρίς ίχνος ενσυναίσθησης θέλει να επιφέρει. Η απόσταση Καλαβρύτων–Αιγίου, περίπου 40-45 λεπτά με αυτοκίνητο, μπορεί να αποβεί μοιραία για επείγοντα περιστατικά, όπως εμφράγματα, εγκεφαλικά, τροχαία. Σε αυτά τα λεπτά που μετρούν για τη ζωή, δεν χωρούν διοικητικά πειράματα.


ΙΙΙ. Οι υπόλοιπες δομές Υγείας του Δήμου Καλαβρύτων και η σιωπηλή υποβάθμιση


   Το Νοσοκομείο Καλαβρύτων δεν είναι η μόνη δομή που ασφυκτιά. Τα Κέντρα Υγείας στις Δημοτικές Ενότητες Παΐων και Αροανίας λειτουργούν πλέον μόνο μία φορά την εβδομάδα, περιοριζόμενα αποκλειστικά σε συνταγογραφήσεις φαρμάκων. Κι αυτό σε περιοχές όπου το ποσοστό των κατοίκων άνω των 55 ετών ξεπερνά το 56% (56,63% για την Δ.Ε. Αροανίας και 58,33% για την Δ.Ε. Παΐων). Οι ανάγκες είναι αυξημένες, όμως η φροντίδα λιγοστεύει.

   Από την άλλη, το Κέντρο Υγείας Κλειτορίας, που κάποτε αποτελούσε πυλώνα πρωτοβάθμιας φροντίδας για ολόκληρη την ορεινή περιοχή, έχει κι αυτό υποβαθμιστεί σημαντικά. Θυμάμαι προσωπικά το 2006, μαθήτρια τότε της Γ’ Λυκείου, να ξυπνώ ένα πρωί με έντονους πόνους στην κοιλιά. Πήγα στο Κέντρο Υγείας Κλειτορίας, όπου οι γιατροί μου έκαναν αιματολογικές εξετάσεις και μια πρώτη διάγνωση, και χάρη στην έγκαιρη αντίδρασή τους με παρέπεμψαν στο Νοσοκομείο Τρίπολης, όπου τελικά χειρουργήθηκα. Αυτό είναι που ζητάμε ξανά για το Κέντρο Υγείας Κλειτορίας να μπορεί να παρέχει μια πρώτη, σωτήρια διάγνωση, να διαθέτει επαρκές προσωπικό, μέσα και εξοπλισμό, ιδιαίτερανα όταν τα λεπτά μετράνε.

   Οι αποστάσεις, ειδικά από τις Δημοτικές Ενότητες Παΐων και Αροανίας, είναι τεράστιες. Από τα πιο απομακρυσμένα χωριά έως το Νοσοκομείο Καλαβρύτων ή το Νοσοκομείο Τρίπολης, η διαδρομή ξεπερνά συχνά τα 40 λεπτά. Και όταν πρόκειται για παιδιά, οι γονείς μετατρέπονται σε οδηγούς ράλι, τρέχοντας απεγνωσμένα στους κακοτράχαλους δρόμους των βουνών, μόνο και μόνο για να προσφέρουν στα παιδιά τους την ιατρική φροντίδα που δικαιούνται. Αυτή δεν είναι οικονομία πόρων — είναι ανθρωπιστικό έλλειμμα και πολιτική εγκατάλειψη των ανθρώπων των χωριών μας. Και για τους ανθρώπους των Καλαβρύτων πολλές φορές είναι ζήτημα ζωής.


IV. «Εξορθολογισμός» του ΕΣΥ ή ανθρωπολογική εγκατάλειψη;


   Γιατί η ζωή στα ορεινά δεν μπορεί να μετριέται με το GPS ή με τα λογιστικά πρότυπα των αστικών κέντρων. Γιατί εδώ, στα βουνά, κουβαλάμε διαγενεακά τραύματα και μια βαθιά ριζωμένη νοοτροπία του «δεν πάω στο γιατρό» είτε από φόβο, είτε από παραίτηση, είτε από έλλειψη εμπιστοσύνης ή πολιτικής φροντίδας. Και πολλές φορές, εξαιτίας αυτής της διαχρονικής εγκατάλειψης, φτάνουμε πολύ αργά. Όχι για να θεραπευτούμε, αλλά για να ψάχνουμε “μέσον”, να βρούμε απλώς ένα νεκροκρέβατο για τον άνθρωπό μας.

   Αυτό δεν είναι πολιτισμός. Είναι το αποτέλεσμα μιας πολιτείας που έχει ξεχάσει τον πολίτη της υπαίθρου. Μιας πολιτικής που δεν δείχνει σεβασμό στην ανθρώπινη ύπαρξη. Κι έτσι, η ανασφάλεια γίνεται η καθημερινότητά μας και ο φόβος, το νέο φυσιολογικό.


V. Δημογραφική πραγματικότητα: ένας τόπος που γερνά και απομονώνεται


   Όταν μια πολιτεία ξεχνά τους ανθρώπους της, οι συνέπειες δεν είναι μόνο κοινωνικές είναι και δημογραφικές. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, ο πληθυσμός των Καλαβρύτων και των γύρω κοινοτήτων γηράσκει ραγδαία Οι ηλικίες άνω των 55 ετών αποτελούν πλέον την πλειοψηφία των κατοίκων. Σχεδόν ένας στους δύο (49,65%) είναι άνω των 55 ετών. Την ίδια στιγμή, οι νεότερες γενιές μειώνονται δραματικά. Χαρακτηριστικό είναι ότι το ποσοστό των νηπίων έως 4 ετών ανέρχεται μόλις στο 2,94%. Σε μια τέτοια κοινωνία, η υγειονομική αυτάρκεια δεν είναι πολυτέλεια. Είναι όρος επιβίωσης. Η πρόσβαση στην περίθαλψη δεν μπορεί να εξαρτάται από τον καιρό ή από τη βενζίνη στο ρεζερβουάρ.

   Και μέσα σε αυτή την πραγματικότητα, τίθεται ένα απλό αλλά θεμελιώδες ερώτημα: Πώς να επιστρέψουμε στα χωριά μας, εμείς που φύγαμε, όταν δεν διασφαλίζεται η Υγεία; Όταν τα Κέντρα Υγείας υπολειτουργούν, το Νοσοκομείο παλεύει με ελλείψεις και η πολιτεία δείχνει να μας έχει ξεχάσει;


VI. Από τη “διαβεβαίωση” του Υπουργού στην πολιτική πραγματικότητα


   Ο Δήμαρχος Καλαβρύτων, Θανάσης Παπαδόπουλος, συναντήθηκε πρόσφατα με τον Υπουργό Υγείας. Ο κ. Γεωργιάδης διαβεβαίωσε ότι “δεν προβλέπεται συγχώνευση” και ότι “οι νέοι οργανισμοί δεν υποκρύπτουν κατάργηση”. Μόνο που η γλώσσα της πολιτικής συχνά μεταφράζεται αλλιώς στην πράξη. Η “μη υποχρέωση” των ενοποιήσεων αφήνει χώρο σε διοικητικές αποφάσεις που μπορούν, με απλή υπογραφή, να αλλάξουν τη φυσιογνωμία ενός νοσοκομείου. Η επικοινωνιακή στρογγυλοποίηση δεν πείθει κανέναν. Όταν ένα νοσοκομείο υποχρηματοδοτείται, όταν δεν γίνονται προσλήψεις και όταν υπηρεσίες “παγώνουν”, η υποβάθμιση είναι γεγονός απλώς δεν το γράφει το ΦΕΚ.

   Και εδώ προκύπτει το ερώτημα που ζητά απάντηση: Παρά τις διαβεβαιώσεις, το Νοσοκομείο Καλαβρύτων έχει ήδη λάβει οδηγίες για τη διαδικασία σύνταξης των “Νέων Οργανισμών”, με προθεσμία έως τα τέλη Νοεμβρίου. Αν πράγματι “παραμένει ως έχει”, ποια πρόταση προτίθεται να υποβάλει η Διοίκησή του; Και γιατί ούτε ο Δήμαρχος Καλαβρύτων ούτε ο Διοικητής του Νοσοκομείου έχουν ενημερώσει επισήμως τους πολίτες; Η σιωπή μπορεί να είναι πολιτικά βολική, αλλά δεν συνιστά διαφάνεια ειδικά όταν διακυβεύονται ανθρώπινες ζωές.


VII. Κονδύλια υπάρχουν ή λείπει η πολιτική βούληση;


   Την ίδια στιγμή, το Ταμείο Ανάκαμψης διαθέτει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για την αναβάθμιση των δημόσιων δομών υγείας, την ενεργειακή βελτίωση και τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας σε όλη τη χώρα. Κι όμως, τέτοια προγράμματα σπάνια αγγίζουν την ορεινή Ελλάδα, εκεί όπου η ανάγκη είναι μεγαλύτερη.

   Αντί να μιλάμε για συγχωνεύσεις και περικοπές, ας αξιοποιήσουμε τους διαθέσιμους ευρωπαϊκούς πόρους για να φτιάξουμε ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας ανθεκτικό, ανθρώπινο και αποκεντρωμένο. Η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός δεν μπορεί να σημαίνουν να σβήνουν τα φώτα στα νοσοκομεία των βουνών. Αντίθετα, πρέπει να σημαίνει να ανάβουν ξανά, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Η Δημόσια Υγεία δεν είναι χάρη του κράτους·. Είναι συνταγματικό δικαίωμα κάθε πολίτη. Το ίδιο το Άρθρο 21 παρ. 3 του Συντάγματος ορίζει ότι: «το Κράτος μεριμνά για την υγεία των πολιτών και παίρνει ειδικά μέτρα για την προστασία της νεότητας, του γήρατος και των αναπήρων». Επομένως, η υπεράσπιση της υγείας στα Καλάβρυτα δεν είναι πράξη αντίστασης μόνο. Είναι πράξη συνταγματικής συνέπειας.


VIII. Ένα κάλεσμα ευθύνης και συλλογικής δράσης


   Η προσπάθεια αυτή δεν είναι προσωπική είναι υπόθεση όλων μας. Το ψήφισμα που ξεκινήσαμε είναι μόνο η αρχή. Όμως για να έχει αποτέλεσμα, πρέπει να αφυπνιστούμε όλοι, γιατί τις τελευταίες δεκαετίες όλο και περισσότερα θυσιάζουμε σε αυτόν τον τόπο. Μάθαμε να μην διεκδικούμε, να χάνουμε σιωπηλά τα δικαιώματά μας και στο τέλος να ζούμε μέσα στην ανασφάλεια και την επισφάλεια. Υποστηρίξτε το ψήφισμα «Ναι στην ενίσχυση των υγειονομικών δομών του Δήμου Καλαβρύτων» στην πλατφόρμα του avaaz.org. Γιατί τα Καλάβρυτα και όλα τα Καλαβρυτοχώρια δεν χρειάζονται άλλη σιωπή. Χρειάζονται φωνές, πρόσωπα και ψυχές που να πιστεύουν πως ο τόπος μας αξίζει καλύτερα.

* Γεννημένη και μεγαλωμένη στη Δάφνη Καλαβρύτων, η Στεφανοπούλου Αναστασία σπούδασε Μαθηματικός στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Από τότε ζει και εργάζεται στην Πάτρα, όπου ασκεί το επάγγελμα της μαθηματικού.

ΠΗΓΗ: Πέμπτη, Οκτωβρίου 23, 2025, https://www.kalavrytanews.com/2025/10/blog-post_693.html.

Κέρτεζη: Η οθωμανική οικονομική απογραφή του 1583 – Μέρος Β΄

Κέρτεζη: Η οθωμανική οικονομική απογραφή του 1583 – Μέρος Β΄

Η απογραφή για την Κέρτεζη του 1583 στην παλαιοτουρκική γλώσσα

Του Παναγιώτη Α. Μπούρδαλα*

Ι. ΜΕΤΑ ΑΠΟ 120 ΧΡΟΝΙΑ

   Από το 1463 μέχρι το 1583 πέρασαν 120 χρόνια. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έγιναν ενδιάμεσα κι άλλες οικονομικές απογραφές. Συμφωνήσαμε όμως με την ιδιωτική εταιρεία, ότι, αφού δεν ήσαν πλήρεις, να δώσουμε βάρος σ’ αυτήν του 1583.

   Αυτή την περίοδο είχε εισαχθεί το νόμισμα «γρόσι», ενώ σ’ αυτήν του 1460-63 έγιναν με το νόμισμα «ακτσιές». Ενδιάμεσα υπήρξε το νόμισμα «παράς». Περισσότερα σημειώσαμε στο  Α΄ μέρος (φ. 91, Ιούλιος 2025) στη σταθερή στήλη μας στην ΩΡΑ.

   Να σημειώσουμε εισαγωγικά ότι στη απογραφή του 1583 έχουμε κι άλλες αλλαγές, πέραν του νομίσματος, όπως θα δούμε αναλυτικά. Ανάμεσά τους σημειώνω την αναφορά στα ταβερνεία της Κέρτεζης και στο φόρο τους, στην αναλυτική αναφορά στα δημητριακά και στο φόρο τους, στο μετάξι, στα μελίσσια, κ. ά. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί επίσης ο διαχωρισμός της Κέρτεζης σε έξι συνοικίες με εκκλησιαστικές ονομασίες και η καταγραφή των υπόχρε3ων φορολογικά επικεφαλής των οικογενειών με βάση τη συνοικία τους!

ΙΙ. ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗΣ ΑΠΟΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ 1583[1]

     «Με βάση τον πίνακα που παραθέτουμε (μεταφρασμένο στα ελληνικά) οι φόροι είναι τριών ειδών: α) κεφαλικός φόρος (ανά κάτοικο), β) παραγωγικός (με βάση τη συνολική παραγωγή ανά είδος) και γ) άλλοι φόροι (γάμου και ποινών). Η πρόσοδος είναι σε γρόσια.

Η Οθωμανική απογραφή του 1583 για την Κέρτεζη στα ελληνικά.

     Επειδή δεν έχουμε αναλυτική απογραφή του συνόλου των κατοίκων, δεν μπορούμε να διαιρέσουμε ώστε να συμπεράνουμε τον συνολικό κεφαλικό φόρο (7.425 γρόσια) ανά κάτοικο. Επίσης δεν έχουμε αναλυτικά του φόρους για ποινές και για γάμους. Έχουμε μόνο το σύνολο για το έτος αυτό, που φθάνει αισίως στα 760 γρόσια.

     Εκεί που έχουμε αναλυτικά στοιχεία φορολογίας είναι για την πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή παραγωγή. Δεν φορολογούνται ακόμα τα ζώα! Παρατηρούμε όμως τι καλλιεργούσε τότε η Κέρτεζη!

     Ως δευτερογενής παραγωγή θεωρείται η λειτουργία των νερόμυλων. Κατ’ αρχάς μπορούμε να δούμε ότι έχουμε πολλούς νερόμυλους και την εποχή εκείνη. Οι νερόμυλοι σε μια εποχή προβιομηχανική αποτελούν ανώτατο στάδιο βιοτεχνίας και γι’ αυτό φορολογούνται στυγνά. Επίσης εκείνη την ιστορική περίοδο φαίνεται έμμεσα ότι την ιδιοκτησία την είχαν οι χριστιανοί ντόπιοι κάτοικοι που επίσης είχαν και την τεχνογνωσία. Το σύνολο των νερόμυλων είναι 4 σε λειτουργία και 2 παλαιοί κατεστραμμένοι, όπου όλοι φορολογούνται, με 60 και 15 γρόσια αντίστοιχα. Να σημειώσουμε επίσης ότι υπάρχει και μια φορολογία με 160 γρόσια «χώρων», για την οποία μπορούμε να πιθανολογήσουμε, αλλά όχι με βεβαιότητα.

     Ως τριτογενή παραγωγή θα θεωρήσουμε τα μαγαζιά στην αγορά της Κέρτεζης με την ονομασία «ταβερνεία». Δεν ήταν σκέτα καφενεία, αλλά κυρίως κρασοπουλειά με κάποιο μεζέ που τα συνόδευε. Ταβερνεία διέθετε η Κέρτεζη μέχρι τη δεκαετία του 1970, τα οποία κατόπιν μετεξελίχθηκαν σε καφεστιατόρια μέχρι τις ημέρες μας. Τα ταβερνεία βρίσκονται σε έξι (6) κτίσματα, αφού θα ήταν διάσπαρτα σε κεντρικά σημεία των 5 συνοικιών! Ο φόρος για κάθε ταβερνείο ήταν 30 γρόσια και το σύνολο 180 γρόσια.

ΙΙΙ. Η ΠΡΩΤΟΓΕΝΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΟ 1583

     Φαίνεται πεντακάθαρα ότι η βασική παραγωγή είναι η πρωτογενής. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι πλούσια και σε ποσότητα και σε ποικιλία. Για λόγους μεθοδολογικούς και εκπαιδευτικούς, θα την διαχωρίσουμε σ’ έξι ομάδες:

   α) Χορτολιβαδική (800 γρόσια για χριστιανούς και άλλα 80 μόνο για μουσουλμάνους). Δεν αναφέρεται μονάδα μέτρησης.

   β) Γεωργική παραγωγή δημητριακών 35 φορτωμάτων σιταριού και 40 φορτωμάτων κριθαριού, όπως και λίγης σίκαλης (1 μόλις φόρτωμα) έδωσαν φόρο αντίστοιχα σε γρόσια: (1.960, 1.280 και 42, δηλαδή σύνολο 3.282 γρόσια). Στην παραγωγή αυτή αξίζει να προστεθεί και η καλλιέργεια δύο ειδών από «κεχρί».[2] Από το απλό κεχρί είχαμε παραγωγή 12 φορτώματα,  ενώ από το μαύρο 30 φορτώματα. Η συνολική φορολογία ήταν 1.344 γρόσια (384+960).

     Η μονάδα μέτρησης ήταν τα φορτώματα (στα υποστατικά ή φορτηγά ζώα). Η μονάδα αυτή χρησιμοποιείτο στην ορολογία μέχρι να χαθούν στην πράξη τα ζώα αυτά, μετά την αντικατάστασή τους από τα αγροτικά αυτοκίνητα και τα τρακτέρ στη σύγχρονη εποχή.

   γ) Αμπελουργική παραγωγή (από την εποχή της αρχαίας Κύναιθας). Εδώ φορολογείται ο μούστος, πριν γίνει κρασί. Δεν γνωρίζουμε ακριβώς τι σημαίνει η μονάδα μέτρησης «μέτρα». Πιθανά να ήταν η «μπότσα».[3] Έχουμε λοιπόν ετήσια παραγωγή 160 μπότσες το χρόνο (δηλαδή 410,24 κιλά, η οποία θεωρείται μικρή) με φόρο όμως 3.200 γρόσια. Επομένως η μικρή παραγωγή οφείλεται στην πολύ υψηλή φορολογία, δεδομένου ότι οι μουσουλμάνοι λόγω Κορανίου δεν πίνουν αλκοολούχα ποτά, που ήταν πιθανά και σε διωγμό!

   δ) Εντομοκαλλιέργειες: Σημαντική είναι η παραγωγή μεταξιού, δηλαδή με καλλιέργεια μεταξοσκωλήκων σε μουριές (σηροτροφία). Η σηροτροφία στην Κέρτεζη διατηρήθηκε μέχρι τις αρχές του 20ου αι. Παράχτηκαν 10 λίτρα μετάξι με φόρο 600 γρόσια. Παράλληλα έχουμε και κάποια παραγωγή μελιού με μελισσοτροφία με 70 γρόσια. Η μελισσοτροφία διατηρείται μέχρι τις ημέρες μας.

   ε) Δεν έχουμε πέραν της προσόδου για το χόρτο, ως τροφής των ζώων, φορολογία για την κτηνοτροφία, αλλά έχουμε όμως 150 γρόσια φορολογία σε χοίρους, ζώα που δεν τρώνε οι μουσουλμάνοι.

   στ) Μικρή ήταν η παραγωγή καρυδιών, ειδικά σε σχέση με τη σημερινή εποχή. Έχουμε μόνο ένα φόρτωμα καρύδια με φόρο 56 γρόσια.

     Να σημειώσουμε ότι υπάρχουν ακόμα κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία ανά συνοικία. Αφορούν τη φορολογία κληρονομιών, αλλά και την απαλλαγή από αυτή στους «γερακοτρόφους»! Τα γεράκια ήταν μέσα ταχυδρομικών αποστολών! Οι αναφορές σε αυτούς είναι ονομαστικές σε κάθε συνοικία!»

IV. ΟΙ ΕΞΙ ΣΥΝΟΙΚΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ

   Τα στοιχεία της απογραφής αυτής βρίσκονται στις σελίδες 252 -255 του αντίστοιχου καταστίχου.[4] Αναφέρονται στην Κέρτεζη που «υπάγεται στα Καλάβρυτα». Κατανοούμε λοιπόν ότι στην πρώτη περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας στην Πελοπόννησο η έδρα ήταν τα Καλάβρυτα. Η Κέρτεζη διέθετε έξι εμφανείς συνοικίες.

   Οι έξι συνοικίες της Κέρτεζης (με εκκλησιαστικές ονομασίες) αναφέρονται με την εξής σειρά: 1) «Συνοικία Αγίας Βαρβάρας». 2) «Συνοικία Αγίου Γιάννη Μπάλα». 3) «Συνοικία Άγιου Δημήτρη». 4) «Συνοικία παπα Θόδωρου». 5) «Συνοικία Γαϊτάνη επίσης γνωστή ως Άγιος Γιάννης κάτω (συνοικία)», 6) «Συνοικία Αγίου Θόδωρου».

   Μόνο να υποθέσουμε που ήταν οι συνοικίες μπορούμε και με κίνδυνο να κάνουμε λάθος. Μια υπόθεση είναι ότι η καταγραφή γίνεται από τα ανατολικά προς τα δυτικά. Αν ισχύει τότε η σημερινή Αγία Βαρβάρα στα ΒΑ του σύγχρονου οικισμού της Κέρτεζης έχει ιστορία από τότε (χωρίς την μετέπειτα εμφανή προσθήκη νότιά της). Υπάρχουν οι συνοικίες Αη Δημήτρη και Αη Γιάννη και σήμερα, αλλά δεν είναι βέβαιο ότι πρόκειται για τις ίδιες περιοχές.

   α) Στην συνοικία της «Αγίας Βαρβάρας» αναφέρονται 60 επικεφαλής οικογενειών! Πρόκειται δηλαδή για μια πολύ πυκνοκατοικημένη συνοικία. Ανάμεσά τους ο ιερέας «Παπα Μανώλης». Δημοσιεύουμε λίγα ενδεικτικά επώνυμα κατά σειρά στο έγγραφο: «Άγγελος Μερκάνας, …., Θόδωρος Σταυράκης, ….., Σταμούλης Παπανικόλας, Άγγελος Παπαγιάννης, …, Παπα Μανώλης, …., Βασίλης Κονικλής, Ζαχαρίας Τσαγκάρης, …., Αλέξανδρος Νάζος, …., Παύλος Αρνάς, …., Βάλιος Βεντέκας, Στάθης Κουβαράς, Μαν’ωλης Χαρκόπουλος, …., Κώστας Μουρκανάς.».

  β) Στην συνοικία του «Αγίου Γιάννη Μπάλα» αναφέρονται 54 επικεφαλής οικογενειών. Δεν αναφέρεται ιερέας εμφανώς. Δημοσιεύουμε λίγα ενδεικτικά επώνυμα κατά σειρά στο έγγραφο: «Στέφανος Κωστάνης, …, Μιχάλης Λιόλος, …, Βασίλης Αρνάς, …, Μανώλης Καρνίτσας, …, Γιώργης Τσέκος, …, Στάθης Λαζάρου, Δήμος Τσουκαλάς, …, Λεοντάρης Πέρκης, …, Γιώργης Κολιγκιώνης, …, Γιάννης Κωστάκης, …».

   γ) Στην συνοικία του «Άγιου Δημήτρη» αναφέρονται 67 επικεφαλής οικογενειών. Ανάμεσά τους οι ιερείς «Παπα Γιάννης» και «Παπα Βάλιος». Δημοσιεύουμε λίγα ενδεικτικά επώνυμα κατά σειρά στο έγγραφο: «Μανώλης Μαλαυρός, …, Σταμάτης Αρνάς, …, Σταμούλης Παπαδάς, …, Νικόλας Μαυρόπουλος, …, Λάζαρος Γαϊτάνης, …, Νικόλας Παλιούρης, Δήμος Τσένας, …, Γιώργης Κοντονικόλας, Θόδωρος Κρανίτσας, …, Θόδωρος Πετρόπουλος, Γιώργης Μαυρομάτης, Γκίνης Γιάννη Τσένας».

   δ) Στην συνοικία του «παπα Θόδωρου» αναφέρονται 54 επικεφαλής οικογενειών. Δεν αναφέρεται άλλος ιερέας. Δημοσιεύουμε λίγα ενδεικτικά επώνυμα κατά σειρά στο έγγραφο: «Βασίλης Κομνηνός, …, Στέφανος Καρυάς, Σταμάτης Πανίτσας, …, Αλέξανδρος Μακρυχέρας, …, Θόδωρος Άσιος, …, Θόδωρος Πετρής, …, Δήμος Ζούλας, …, Λαυρέντης Μαθιός, …, Δήμος Μακλούνης, Γιώργης Μιχάλη».

   ε) Στην συνοικία «Γαϊτάνη επίσης γνωστή ως Άγιος Γιάννης κάτω (συνοικία)» αναφέρονται 20 επικεφαλής οικογενειών. Δεν αναφέρεται ιερέας εμφανώς. Δημοσιεύουμε λίγα ενδεικτικά επώνυμα κατά σειρά στο έγγραφο: «Θόδωρος Γαϊτάνης, …, Νίκος Ξένος Θόδωρου, …, Στάθης Χαρκόπουλος, Σταμούλης Μπούζας, Γιώργης Πετρής, Σταμάτης Γερακάρης, Γιώργης Ζεβός, …, Γιώργης Σκορδούλας, …».

   στ) Στην συνοικία του «Αγίου Θόδωρου αναφέρονται 26 επικεφαλής οικογενειών. Δεν αναφέρεται ιερέας εμφανώς. Δημοσιεύουμε λίγα ενδεικτικά επώνυμα κατά σειρά στο έγγραφο: «Δήμος Καστανιώτης, …, Γιάννης Καπέρης, …, Λεοντάρης Τόγιας, …, Δήμος Πολίτης, …, Δήμος Κυρκομύτης, …, Αλέξανδρος Ραχλούμος, …, Νικόλας Βασίνης, …, Γιώργης Πετρόπουλος, Γιώργης Μαυρομάτης».

  Μια πρώτη, αλλά βασική, παρατήρηση που κάνουμε τα επώνυμα δεν έχουν καμία σχέση με τις λίστες που διαθέτουμε κατά την επανάσταση του 1821, τη συνέλευση για τα νερά του 1919, πολύ δε περισσότερο με τα σημερινά δεδομένα.

   Μια δεύτερη παρατήρηση είναι το σύνολο των επικεφαλής οικογενειών που είναι 281 υπόχρεοι: 60+54+67+54+20+26= 281. Ακόμα κι αν θεωρήσουμε ότι αρκετοί ανήκουν στην ίδια οικογένεια (αναφέρονται κάποιοι ως γιοί), δεν μπορούμε παρά να πούμε ότι η Κέρτεζη είχε υπερπληθυσμό! Αναλυτική, όμως, και συγκριτική μελέτη επιθυμούμε να κάνουμε στον Δ΄ τόμο το σειράς, αν μας χαριστεί ζωή…

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: 1η δημοσίευση στην ΩΡΑ των ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ, στήλη Βουραϊκές νύξεις, φ. 92, σελ. 28-29.

Παραπομπές

[1] Η παράγραφος αυτή, όπως και η επόμενη αποτελούν αποσπάσματα από το βιβλίο μας: ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΤΑ ΒΟΥΝΑ, εκδ. Αρμός, Ιούνιος 2024, σελ. 55-58.

[2] Διαβάζουμε στη Βικιπέδια σχετικά: «Το κεχρί είναι η γενική ονομασία διαφόρων ειδών ποωδών φυτών της οικογένειας των Αγρωστιδών (Graminae), τα οποία παράγουν μικρά εδώδιμα σπέρματα και χρησιμοποιούνται ως τροφή του ανθρώπου ή ως ζωοτροφή. Το κεχρί ανακαλύφθηκε και καλλιεργήθηκε συστηματικά για πρώτη φορά στην Κίνα το 7500 π.Χ..

   Όλα τα είδη κεχριού αναπτύσσονται αντίστοιχα με το σόργο [= ένα από τα περίπου 30 είδη, όπως είναι το γνωστό «καλαμπόκι», από το στέλεχος του οποίου κατασκευάζονταν και στην Κέρτεζη οι σκούπες] με μόνη διαφοροποίηση ότι ενίοτε η παραγωγή στελεχών (αδέλφωμα) είναι πιο άφθονη. Ο χρό-νος του βλαστικού τους κύκλου είναι σύντομος από 2 έως 3 μήνες για τα πρώιμα και 5 μήνες για τα όψιμα…». ΠΗΓΗ: Βικιπέδια.

[3] Η «μπότσα» ήταν μονάδα μέτρησης υγρών: «μέτρο χωρητικότητας υγρών για τη μέτρηση κυρίως μούστου ή κρασιών, ίσο με δυο μετρικές οκάδες, (2x 400×3,2) = 2.560 γραμμάρια πριν από την οκά! 1 οκά αντιστοιχούσε σε 1,28 κιλά και η μία μπότσα σε 2 οκάδες=2,564 κιλά περίπου.

   Πηγή: https:// el.wiktionary.org/wiki/.

[4] ΒΟΑ ΤΤ607, όπου BOA: Başbakanlık Osmanlı Arşivi (The Ottoman Archives of the Prime Minister’s Office, Αρχεία Πρωθυπουργίας της Κωνσταντινούπολης). TT: Tapu Tahrir.

Κέρτεζη: Η 1η οθωμανική οικονομική απογραφή (1460)

Κέρτεζη: Η 1η οθωμανική οικονομική απογραφή (1460)

Α΄ ΜΕΡΟΣ

Του Παναγιώτη Α. Μπούρδαλα*

Ι. Η ΚΑΤΑΛΗΨΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ

     Βρισκόμαστε στην πρώτη φάση της Οθωμανικής κυριαρχίας στην Πελοπόννησο. Οι Οθωμανοί πραγματοποιούσαν ανά περιόδους οικονομικές απογραφές. Συντάσσονταν στην παλαιοτουρκική γλώσσα (είδος αραβικής). Τα έγγραφα φυλάσσονται μέχρι τις ημέρες μας στα γενικά αρχεία του σημερινού κράτους της Τουρκίας…

     Ήλθα σε επαφή με ιδιωτική ελληνική εταιρεία, που διαχειρίζεται και μεταφράζει τα εν λόγω έγγραφα, αρχικά στην νεοτουρκική γλώσσα και τέλος στην ελληνική. Αρχικά ήλθε στα χέρια μου η οικονομική απογραφή του 1583 για την Κέρτεζη[1] και μετά από ένα χρόνο του 1460-63.

   Έτσι ήλθαν τα μεν πρώτα έγγραφα στα χέρια μου, στον χρηματοδότη,[2] αλλά και σε κάποια ελάχιστα ακόμη θεσμικά πρόσωπα.[3] Όσον αφορά τα δεύτερα (1460-63) είναι, κατά το κλείσιμο του βιβλίου, μόνο στα δικά μου χέρια και στο νέο μας χρηματοδότη.[4]

Συνέχεια

Γεφύρι στα Τσακαλέϊκα, Κέρτεζη – Καλαβρύτων

Γεφύρι στα Τσακαλέϊκα, Κέρτεζη – Καλαβρύτων

Ενημέρωση από τον Παναγιώτη Α. Μπούρδαλα προς τον ερευνητή Θοδωρή Χαμάκο

   Είναι χτισμένο στη θέση Τσακαλέϊκα επί του χειμάρρου Ελλάδα ή Ελά, του οποίου οι μικρές πηγές που δημιουργούνται από τα χιόνια και τις βροχές βρίσκονται στο βουνό Καρβελού και που ενώνεται 200 μέτρα πιο κάτω με τον Κερτεζίτικο Βουραϊκό, στον μύλο του Λιάρου-Λαφογιάννη.

   Είναι ένα μονότοξο γεφύρι, καταβιβασμένο, με κάθετα βάθρα, χωρίς στηθαία, μια σειρά καλοπελεκημένους θολίτες, του οποίου έχει γίνει τσιμεντένια επέκταση και στις δύο πλευρές του όπως επίσης και στην επιφάνεια διάβασής του.

Συνέχεια